Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Topjaar voor a&o Hostels

Topjaar voor a&o Hostels
a&o Firenze Campo di Marte

a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft een recordjaar achter de rug en blijft groeien. Het bedrijf registreerde 6,2 miljoen overnachtingen, 2,8 miljoen gasten en € 232,4 miljoen aan inkomsten, waarmee het de resultaten van 2023 overtrof. De kamerbezetting bedroeg 76,6% in de Europese portefeuille.

"2024 vertegenwoordigde een gestage groei en heeft de recordresultaten van 2023 overtroffen, waardoor dit de beste prestatie in onze geschiedenis is. Dit jaar vieren we ons 25-jarig jubileum en daarom extra bijzonder dat a&o sterk en vol vertrouwen het jaar is begonnen. We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren” aldus a&o-oprichter en CEO Oliver Winter. In 2025 viert a&o haar 25-jarig jubileum. Sinds de opening van het eerste hostel in Berlijn in 2000, is de keten uitgegroeid tot 42 locaties met meer dan 1.000 medewerkers uit meer dan 50 landen. Winter: "We hebben een budgetproduct ontwikkeld dat aantrekkelijk is voor zowel reizigers als investeerders."

Uitbreidingen

In de tweede helft van 2024 opende a&o drie nieuwe hotels in Brighton, Antwerpen en Brussel. Daarnaast werd een nieuw project in Heidelberg verworven, waar de bouwwerkzaamheden dit jaar zullen starten. Het nieuwste pand, a&o Firenze Campo di Marte, opende in februari 2025 in Florence. Ondersteund door eigenaars StepStone Group en Proprium Capital Partners, investeert a&o € 500 miljoen in uitbreiding, renovatie en modernisering van de portefeuille. CEO Oliver Winter benadrukt de focus op duurzame groei: "We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren."

Trends

Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep voor de keten, goed voor 38% van het aantal gasten. Dankzij website-optimalisaties vindt 40% van de groepsboekingen nu rechtstreeks via a&o plaats. Het gebruik van de Mobile Key groeit, met 5% van de gasten die hun telefoon als kamersleutel gebruiken. Groepen verblijven gemiddeld drie nachten, individuele reizigers 1,8 nachten in 2024.

Duurzaamheid

a&o blijft zich inzetten voor milieuvriendelijke initiatieven, met een focus op directe investeringen zoals groene elektriciteit en vermindering van voedselverspilling. Winter: "Iedereen kan en moet bijdragen aan het integreren van duurzaamheid in elke activiteit." In tien jaar tijd heeft het bedrijf de CO2-uitstoot per overnachting met 78% verminderd.

Toplocaties

De top-presterende locaties in 2024 waren a&o Köln Dom, a&o Berlin Mitte en a&o Edinburgh City. De gemiddelde leeftijd van a&o-gasten is 18-24 jaar, en bijna 50% van de boekingen wordt rechtstreeks via de kanalen van a&o gemaakt.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, groepsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...