Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035

Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
Foto: Mediabank NBTC Ernst Wagensveld

In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten. Dat staat in de nieuwe verwachting voor het verblijfstoerisme naar Nederland ‘Forecast 2035' die door NBTC en CELTH is ontwikkeld in het Data & Development Lab.

Het aantal internationale gasten groeit met circa 8 miljoen en het aantal binnenlandse gasten met 4 miljoen. Naar verwachting komt 54% van het bezoek in 2035 uit eigen land en 46% uit het buitenland.

Forecast2035

Binnenlands toerisme groeit gematigd

Het aantal binnenlandse verblijfsgasten stijgt met 13%, van 29 miljoen in 2023 naar 33 miljoen in 2035. Dit toont aan dat Nederland een aantrekkelijke bestemming blijft voor zijn eigen inwoners. Het groeitempo ligt met 1% gemiddeld per jaar wel wat lager dan eerder. De groei van het binnenlands toerisme wordt mede gedreven door een verbeterd imago van vakanties in eigen land sinds de coronapandemie en de voorkeur voor bestemmingen dichter bij huis. Ook spelen weersomstandigheden in het buitenland een rol; bij extreem weer kiezen Nederlanders vaker voor een vakantie binnen de landsgrenzen.

Inkomend toerisme groeit sterker

Het aantal internationale verblijfsgasten in Nederland zal naar verwachting met 39% groeien tot 28 miljoen in 2035. Deze groei verloopt minder snel dan eerder voorspeld, vooral vanuit traditionele markten zoals Duitsland (+13% t/m 2035) dat eerder nog sterk groeide. Vanuit andere nabuurlanden zoals Belgie (+35%) en het Verenigd Koninkrijk (+33%) wordt een sterkere groei verwacht. Tegelijkertijd zien we een sterke opkomst van andere markten. Het aantal verblijfsgasten uit Spanje, Oostenrijk en Zwitserland zal waarschijnlijk verdubbelen, terwijl ook Italië een aanzienlijke groei laat zien. Vanuit Azië wordt een verdubbeling van verblijfsgasten ten opzichte van 2023 verwacht, met China als belangrijk herkomstland. Op de intercontinentale markt blijven de Verenigde Staten veruit het grootste herkomstland. Vanwege het sterke groeipad van Azië als herkomstbestemming benadert het bijna de omvang van Amerika terwijl eerder de verhouding 1:2 was.

Forecast2035

Provinciale inzichten

De Forecast 2035 biedt voor het eerst een gedetailleerde verdeling van de verwachte groei in het verblijfstoerisme op provinciaal niveau. De verwachtingen laten zien hoe binnenlandse en inkomende verblijfsgasten zich tot 2035 over Nederland zullen verspreiden. De verschillen in groeipotentie tussen de provincies zijn soms groot. Zo groeit het inkomend toerisme sterk in de Randstadprovincies en Brabant. De groei van het binnenlands toerisme is meer gelijkmatig over de provincies gespreid met Utrecht en Overijssel licht aan top. Een provinciale forecast is belangrijk omdat toeristisch beleid vaak wordt vormgegeven door provincies, gemeenten en destinatiemarketingorganisaties. De provinciale verwachtingen bieden waardevolle aanknopingspunten om beter in te spelen op de verwachte groei van binnenlands en inkomend toerisme in verschillende regio's.

Forecast2035
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/bestemming-nederland/verblijfstoerisme-in-nederland
Trefwoorden: toerisme, vakanties, verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, horeca, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.