Geplaatst op: 24-10-2024
Auteur: Esther Peperkamp
Breda University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2024-2

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-2

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-2

Het zijn roerige tijden. De vrijetijdssector wacht met spanning af wat het regeerakkoord nu werkelijk gaat brengen. De aangekondigde verhoging van de btw voor kunst en cultuur voorspelt weinig goeds voor de toch al geplaagde sector. En dat terwijl de waarde van vrije tijd en het belang van inclusiviteit van vrije tijd zo belangrijk wordt geacht. Op het gebied van sport benadrukken Hugo van der Poel in Het Oog en Koen Breedveld in Naar meer betekenis van sport nog maar eens het belang van sport. Tevens in dit nummer deel 2 van De sociale waarde van vrije tijd van mijn eigen hand.


Ook de komst van AI schept nieuwe uitdagingen. Wat zijn de implicaties van de introductie van AI? Betekent het dat iedereen een kunstenaar of schrijver kan zijn zonder de technische vaardigheden te bezitten? Of zal onze creativiteit beperkt zijn tot het geven van een prompt? En wat betekent het voor het (voort)bestaan van ons werk? Zoals iemand – de quote wordt toegeschreven aan Joanna Maciejewska- op X opmerkte: "I want AI to do my laundry and dishes so that I can do art and writing, not for AI to do my art and writing so that I can do my laundry and dishes”. Adriaan van Liempt en Marenna van Reijsen gaan in op de vraag "of AI de hoop en angst voor een vrijetijdsamenleving nieuw leven kan inblazen”.


En terwijl Nederlanders massaal op vakantie gaan, breekt de toerismesector zich het hoofd hoe het streven naar een duurzamere sector gerealiseerd kan worden. Waar enkele jaren geleden slechts oogluikend naar duurzaamheid gekeken werd, staat het inmiddels buiten kijf dat er iets moet gebeuren. In Toerisme in een veranderend landschap vatten Ton Vermeulen en ondergetekende discussies samen van diverse themadagen en conferenties.


Op de Nederlandse hogescholen krijgt praktijkgericht onderzoek een impuls met een eigen doctoraatsprogramma. De professional doctorate (PD) is het ontbrekende sluitstuk op de bacherlor/masterstructuur zoals die in het verleden in het hbo is ingevoerd. Leisure, Tourism & Hospitality is een van de zeven domeinen waar de pilot van start is gegaan. Jos van der Sterren en Ton Vermeulen introduceren je in de wereld van de PD.


Het weer gaat intussen zijn eigen gang. Van modderige festivals tot weggestroomde snelwegen naar vakantieland Italië tot bosbranden in Griekenland. En dat terwijl de zomer bij het ter perse gaan van dit nummer amper is begonnen. Het roept de vraag op hoe wij later op deze zomer terug zullen kijken.


Esther Peperkamp

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
04/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe NL country manager Airbnb moet groeicijfer verhogen
Airbnb heeft de Fransman Clément Eulry aangesteld als Country Manager voor Nederland. Nederland speelt een sleutelrol voor Airbnb in Europa, meldt het boekingsplatform.
03/03/25
Exclusief voor leden
Sunny Cars richt pr op landelijke media
Pr-bureau nxt agency meldt de samenwerking met autohuurspecialist Sunny Cars aan. De samenwerking richt zich op het positioneren van Sunny Cars als thought leader in de autoverhuurbranche. Data gaat meer een rol spelen in de pr-strategie.
24/02/25
Exclusief voor leden
Dubai +9% groei toerisme
Dubai is al een grote bestemming in toerisme en het noteert bijna een groeicijfer van een gazelle. In 2024 nam het toerisme naar deze Arabische destinatie met 9% toe.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.