Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: N

Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid

Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid

Op de Dag van de Duurzaamheid wordt in Delft het Echt Dellufs Bakkie gelanceerd. Als eerste stad in Nederland introduceert Delft een eigen herbruikbare beker als alternatief voor wegwerpbekers die schadelijk zijn voor het milieu.


Vanaf 1 juli 2023 is er nieuwe regelgeving in Nederland die het wegwerpplastic wil verminderen. De regel vereist dat ondernemers een toeslag rekenen voor wegwerpbekers die (deels) van plastic zijn gemaakt, of klanten de mogelijkheid bieden om hun eigen beker mee te nemen. In Delft worden jaarlijks meer dan tien miljoen koffiebekers verbruikt, waarvan een groot deel in de natuur terechtkomt, met ernstige gevolgen voor het milieu. Daarom introduceert Delft haar eigen herbruikbare beker, een Echt Dellufs Bakkie.


Hoe werkt het?

Vanaf oktober 2024 kun je bij aangesloten Delftse horeca (inmiddels 30 ondernemers) en overal op de campus van de TU Delft een herbruikbaar Echt Dellufs Bakkie krijgen als je thee of koffie to-go bestelt.

Voor de aanschaf investeer je als klant eenmalig één euro. Wanneer je de beker weer inlevert bij één van de deelnemende horecabedrijven of de TU Delft, dan ontvang je een muntje dat weer kan worden ingeleverd voor een nieuwe schoon Echt Dellufs Bakkie.


Over de Bekers

De bekers zijn beschikbaar in twee maten: 30 cl. (voor gewone koffie) en 40 cl. (voor cappuccino en thee). De bekers kunnen alle warme dranken aan en kunnen in alle soorten vaatwassers. Ze zijn gemaakt van volledig recyclebaar polypropoleen (PP).

Initiatiefnemer Anita Abbenhuis ( General Manager Iibis Styles Delft City Centre) licht toe: "Dit initiatief is een belangrijke stap richting een afvalvrije stad. Samen maken we Delft duurzamer en verminderen we de enorme hoeveelheid wegwerpplastic.”

Echt Dellufs Bakkie is een initiatief van Platform Bezoekerseconomie Delft en KHN Afdeling Delft in samenwerking met Delft Marketing, Gemeente Delft en St. Centrum Management Delft. Meer informatie en een volledig overzicht van de deelnemende locatie is terug te vinden op de website Dellufs Bakkie

Link: https://www.indelft.nl/nl/bakkie
Trefwoorden: herbruikbaar, herbruikbare beker

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.