Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-09-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse vakantiegangers verlaten Nederland na BTW-verhoging

Nederlandse vakantiegangers verlaten Nederland na BTW-verhoging
Foto: 123RF

De aangekondigde btw-verhoging van 12% door het kabinet zal een zware klap betekenen voor recreatieondernemers. Vooral ondernemers in landelijke gebieden en grensregio’s maken zich zorgen. Uit onderzoek van Ipsos I&O, in opdracht van HISWA-RECRON blijkt namelijk dat veel Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan overwegen om hun vakantieplannen te wijzigen bij hogere kosten.

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 63% van de Nederlandse vakantiegangers overweegt om bij een btw-verhoging een goedkopere vakantiebestemming net over de grens te zoeken. Dit kan een aanzienlijke omzetdaling veroorzaken voor ondernemers in (grens)gebieden, die sterk afhankelijk zijn van binnenlands toerisme.

De betaalbaarheid van een vakantie in Nederland speelt een doorslaggevende rol voor 59% van de Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan. Bij Nederlanders met een laag en midden inkomen is dat nog belangrijker, respectievelijk 68% en 62%. Van de Nederlandse vakantiegangers zegt 12% niet meer in eigen land op vakantie te gaan en 40% zou minder vaak in Nederland een vakantie vieren. Ze zoeken dan een goedkoper buitenlands alternatief

Oproep tot actie

Geert Dijks, directeur van branchevereniging HISWA-RECRON, spreekt zijn zorgen uit: "Met name recreatieondernemers in het landelijk gebied en de grensregio's worden keihard geraakt door de btw-verhoging. Vakantiegangers kiezen steeds vaker voor een goedkopere bestemming net over de grens. Dit betekent niet alleen een forse omzetdaling voor vakantieondernemers, maar ook bij lokale horeca, detailhandel, dagrecreatie en cultuursector op de bestemming, die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van toerisme.” 

Volgens Dijks hebben ondernemers al te maken met verhoogde lasten en prijsstijgingen, en een verdere btw-verhoging zal de situatie alleen maar verergeren. "Een recente studie van Ginder naar het effect van 12% BTW verhoging laat zien dat er sprake zal zijn van tot wel 5 tot 10% vraaguitval van de omzet exclusief de bestedingen buiten het vakantieverblijf." HISWA-RECRON pleit daarom doormiddel van een petitie voor een uitzondering voor de sector verblijfsrecreatie in de btw-verhoging.”

Link: https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/btw-verhoging-logies-drijft-vakantiegangers-mogelijk-naar-buitenland/?utm_medium=email#:~:text=In%20het%20regeerakkoord%20op%20hoofdlijnen,stacaravans%20op%20vakantieparken%20en%20campings.
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, belastingen

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.