Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-08-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Schiphol gaat 6 miljard in infrastructuur investeren

Schiphol gaat 6 miljard in infrastructuur investeren
Bron: 123RF

Schiphol kondigt het grootste investeringsplan aan in de geschiedenis van de luchthaven om de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Schiphol gaat de komende vijf jaar 6 miljard euro investeren. Dat maakte de luchthaven bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers 2024.

Het totaal aantal passagiers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland is met 9% gestegen tot 36,1 miljoen. Op de grootste luchthaven van de groep, Amsterdam Airport Schiphol, waren er 230.417 vliegtuigbewegingen. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023, maar nog altijd 5% minder dan in de eerste helft van 2019. De inkomsten van de luchthaven groeiden het eerste halfjaar met 22,7% naar 1,1 miljard euro. Daarmee behaalde het bedrijf een winst van 224 miljoen euro, een sterke verbetering ten opzichte van dezelfde periode in 2023 toen maar 15 miljoen euro werd verdien.

Medewerkers verdienen betere infrastructuur

CEO Pieter van Oord is trots op zijn medewerkers maar moet helaas ook constateren dat zij niet geholpen worden door de staat van deinfrastructuur. "Goede infrastructuur is het fundament van onze dienstverlening aan passagiers, maar het is op dit moment verre van wat we als kwaliteitsluchthaven in Nederland willen bieden. We hebben een groot investeringsplan van 6 miljard, omdat het cruciaal is om de tevredenheid van onze passagiers en goede dienstverlening aan onze luchtvaartmaatschappijen terug te brengen. Tegelijkertijd moet er balans zijn met onze omgeving. We zijn en blijven gecommitteerd aan het verminderen van onze geluidsbelasting voor onze omgeving en aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van alle medewerkers op onze luchthaven.”

Investeringsplannen

Schiphol werkt nauw samen met aannemers aan de investeringsportefeuille, die onderhoud en vernieuwing van de luchtvaartinfrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en innovatieve verbeteringen van de arbeidsomstandigheden omvat. Tussen 2024 en 2029 investeert Schiphol 6 miljard euro in de verbetering van luchthavenfaciliteiten. Recent zijn er diverse nieuwe faciliteiten geopend, waaronder winkels en restaurants in de Lounges. Er is nog veel werk te verrichten, waardoor de onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden de komende jaren zullen doorgaan, bovenop de eerder gepresenteerde investeringsplannen.

Belangrijke onderdelen van de luchthaveninfrastructuur, zoals pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties, roltrappen, vliegtuigopstelplaatsen en taxibanen, zijn toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Intussen wordt de A-pier voltooid en gaan projecten zoals de nieuwe bagagekelder inclusief nieuw bagagesysteem van start. Eerder werden investeringen in de elektrificatie van grondmaterieel aangekondigd, wordt de stroomaansluiting van de luchthaven verzwaard en wordt de klimaatinstallatie verduurzaamd. Ook wordt de uitstoot van vliegtuigen aan de gate teruggedrongen door nieuwe elektrische apparatuur.

Verwachtingen voor heel 2024

Schiphol ziet de maandelijkse verkeersaantallen van 2024 steeds meer in de richting komen van de niveaus van vóór de pandemie. Op piekdagen in de mei- en zomerperiode waren er meer vertrekkende passagiers dan in 2019. Voor het hele jaar 2024 verwacht Schiphol een totaal aantal passagiers op Schiphol tussen de 65 en 68 miljoen. Voor de pandemie waren dat er 71 miljoen. Het verwachte aantal vluchten voor het hele jaar ligt tussen de 470.000 en 473.000. Er wordt een verdere stijging van het aantal passagiers verwacht omdat het gemiddelde aantal passagiers per vliegtuig zal blijven stijgen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, Schiphol, investeringen

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...