Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

40 miljoen euro naar Marinemuseum Den Helder

Budget van Ministerie van Defensie

40 miljoen euro naar Marinemuseum Den Helder
Het huidige Marinemuseum.Foto: Stichting Defensie Musea.
Het Ministerie van Defensie stelt 40 miljoen euro beschikbaar om het Marinemuseum in Den Helder grootscheeps te verbouwen. In 2026 start de bouw van een nieuw en modern Marinemuseum.

Het doel is een toekomstbestendig gebouw, maar vooral ook een plek waar de verhalen van de Koninklijke Marine worden verteld.

Het Marinemuseum bevindt zich op de voormalige marinewerf Willemsoord in Den Helder, naast de Marinehaven van Nederland. Het museum trekt jaarlijks ongeveer 100.000 bezoekers. Het museum toont de verhalen van de Koninklijke Marine, van toen en van nu. Al meer dan 60 jaar vertelt het Marinemuseum hoe de Marine zich sinds lange tijd heeft ingezet voor veiligheid op en vanuit zee. De bestaande gebouwen en faciliteiten voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd aan een goed en duurzaam museum. Om ook in de toekomst op een aansprekende en impactvolle manier bezoekers te bereiken en te raken is een eigentijds museum nodig dat daar voldoende ruimte aan geeft. De bestaande gebouwen blijven de basis voor de vernieuwing. Hiermee blijft het historisch karakter van het terrein behouden. De voorbereidende plannen voor de verbouwing starten in het najaar van 2024.

In 2012 en 2013 werd het museum door ANWB-leden verkozen tot leukste uitje van Noord-Holland. De bouw van het huidige entreegebouw vond plaats in de jaren negentig.

Het Marinemuseum is een van de drie Koninklijke Defensiemusea die gezamenlijk zorg dragen voor het behoud en beheer van de nationale collectie militair erfgoed.
Trefwoorden: marine, museum, Den Helder, beleving

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...