Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-08-2024
Auteur: Marc Gerlings

Meer voorlichting bij Utrechtse evenementen over alcohol

Meer voorlichting bij Utrechtse evenementen over alcohol
Jongerenvoorlichters gaan in opdracht van provincie Utrecht op pad om voorlichting te geven tijdens alcoholcontroles van de politie. Deze BOB-teams van Responsible Young Drivers zijn ook te vinden bij festivals en evenementen, waar ze met de bezoekers in gesprek gaan over de gevaren van rijden onder invloed.

De teams nodigen bezoekers uit om deel te nemen aan een quiz en een blaastest die hen de BOB-sleutelhanger op kan leveren. Speciale aandacht is er voor de jongeren. Tijdens de interactieve BOB-up stand acties wordt er een stand geplaatst op een centrale locatie waar veel jongeren komen. Bijvoorbeeld tijdens festivals, evenementen of bij scholen. Deze interactieve stand is erop gericht om jongeren meer informatie te geven over de gevaren van alcohol in het verkeer. In deze interactieve stand staat onder andere de 3D-Tripping Car simulator. Deelnemers dragen een 3D-bril en komen in een virtuele wereld terecht waarin zij zelf ervaren wat de gevolgen van rijden onder invloed kunnen zijn. 

71%

Het zomerseizoen is in volle gang. Voor veel mensen betekent dat ook een bezoek aan een festival, tuinfeestje of terras. Niet zelden hoort daar ook een drankje bij. Provincie Utrecht vindt het belangrijk dat iedereen veilig thuiskomt en ondersteunt daarom graag de landelijke BOB-campagne. Alcohol en verkeer gaan immers niet samen. Uit onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat het totaal aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel dat reed onder invloed in tien jaar tijd met maar liefst 71 procent is gestegen. 

Het BOB-team is dit seizoen onder andere nog te vinden op het Summerlake Festival in Woerden, de Gildefeesten in Soest, het Foutezomerfeest in IJsselstein en het Smeerboel Festival in Utrecht. Provincie Utrecht ondersteunt de landelijke BOB campagne verder door promotiematerialen beschikbaar te stellen aan de gemeenten en promotie in onder andere de bioscopen.
Trefwoorden: festival, evenement, BOB, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...