Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zomervakantie: Vliegreizen in Europa gemiddeld 53% duurder dan treinreizen

Zomervakantie: Vliegreizen in Europa gemiddeld 53% duurder dan treinreizen

Iedere vakantieperiode komt de vraag: waar gaan we naartoe? En als we in Europa blijven, hoe gaan we er heen? Er is veel te doen over internationale treinreizen: te langzaam, te duur, te ingewikkeld om te boeken. En in sommige gevallen klopt dat ook. Toch blijkt uit een prijsonderzoek van spaarplatform Raisin dat treinreizen met een gezin van twee volwassenen met twee kinderen (van 10 en 14 jaar oud) gemiddeld een stuk goedkoper is dan met het vliegtuig. Vooral op trajecten richting Midden-Europa. 

 

  • Uit een vergelijking blijkt dat vliegreizen met de familie naar verschillende bestemmingen in Europa gemiddeld 53% meer kosten dan treinreizen 
  • Grote verschillen tussen bestemmingen: Londen en Marseille met de trein veel duurder dan in het vliegtuig 
  • Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië zeer goedkoop te bereiken met de trein 

 

Trein naar München tot wel € 651 goedkoper; Kanaaltunnel en Frankrijk duur 

De gemiddelde prijs voor een retourtje ligt bij de trein op € 497; vliegen kost gemiddeld € 761, maar dat is nog zonder de kosten van incheckbagage (al snel € 100 voor twee volwassenen) en de reis van en naar de luchthaven. Uitschieters met de trein zijn Marseille (€ 995), Bordeaux (€ 987) en Londen (€ 744). Bijzonder goedkoop zijn de bestemmingen München (€ 240), Berlijn (€ 215), maar ook Wenen (€ 310) en Innsbruck (€ 315) zijn vooral gezien de afstand voor een opvallend gunstige prijs te bereiken. 

Het vliegtuig is in twee van de tien gevallen significant goedkoper dan de trein: naar Londen (€ 410) en Marseille (€ 900). Een retourvlucht naar Wenen of München is gemiddeld meer dan 3x duurder met het vliegtuig dan met de trein. 

 

Vooral in Duitsland is treinreizen met de familie goedkoop 

Jasper Berkhout, onderzoeker bij Raisin Nederland, viel bij het onderzoek vooral het volgende op: "Het verschil tussen de bestemmingen is verrassend te noemen. Zodra je op de hogesnelheidslijn naar Frankrijk of Londen aangewezen bent, worden treinreizen al snel duur. Opvallend is daarnaast hoe goedkoop relatief verre bestemmingen zoals Praag en Wenen met de trein te bereiken zijn. Vooral de Duitse spoorwegen bieden hier aantrekkelijke prijzen voor families.” 

 

"Klimaatbewust reizen is niet altijd voor iedereen mogelijk. Toch is het belangrijk dat we ook over alternatieven voor het vliegtuig nadenken. Het boekingsproces voor treinen is vaak nog té ingewikkeld. Ook zijn de grote verschillen in de prijzen niet altijd logisch te noemen. Slimme reizigers die genoeg tijd hebben om wat langer in de trein te zitten, profiteren ook twee maanden voor de zomervakantie nog altijd van erg scherpe prijzen naar zes van de tien onderzochte bestemmingen.” 

 

Methodologie 

Voor dit onderzoek werden de prijzen onderzocht van retourreizen vanaf Amsterdam Centraal Station en Schiphol naar tien verschillende Europese bestemmingen in vijf verschillende landen. De bestemmingen zijn allemaal met een gepaste buffer binnen een dag te bereiken met de trein, waardoor de trein op deze trajecten ook een geschikt alternatief vormt voor het vliegtuig. 

 

Alle gegevens werden verzameld op 14 mei 2024: prijzen voor een familie van twee volwassenen met twee kinderen van 10 en 14 jaar oud. Vluchtprijzen verzameld met behulp van Google Flights; treinprijzen via Trainline, met uitzondering van de bestemmingen waarvoor de Eurostar genomen wordt, deze via de Eurostar-website. 

 

Het onderzochte tijdsvenster betrof de periode tussen 6 juli en 7 augustus, op verschillende weekdagen. Vertrektijden treinen in de ochtend vanaf 6 uur; maximaal verschil tussen gekozen reis en snelste reis twee uur. Voor het vliegtuig werd gekozen voor de beste optie met maximaal één tussenstop en een langere reistijd van maximaal 3 uur ten opzichte van de snelste reis.

 

Trefwoorden: Prijsonderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...