Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Lager groeipad Nederlands toerisme verwacht

Binnenlands toerisme in de min

Lager groeipad Nederlands toerisme verwacht
Afbeelding van 3093594 via Pixabay

Toeristisch Nederland heeft zich sterk hersteld van pandemie. In aantallen verblijfsgasten zijn de records van 2019 ruim gebroken. In 2023 groeide het toerisme sterk maar voor 2024 wordt door NBTC een lager groeiniveau verwacht.

In 2023 heeft ons land 50 miljoen verblijfsgasten ontvangen. Dat is 9% boven het niveau van 2019. Tussen 2022 en 2023 kreeg Nederland er maar liefst 4 miljoen gasten bij. De groei gaat wel afzwakken. NBTC verwacht in 2024 1 miljoen extra verblijfsgasten. Het inkomend toerisme groeit naar verwachting nog wel door (+7,9%) maar minder Nederlanders gaan in eigen land overnachten (-2,0%). Overall groeit het toerisme in Nederland met 2,2% in 2024 en ligt het niveau 11% boven dat van 2019.

Figuur 1: Ontwikkeling aantal verblijfsgasten naar herkomst, 2012-2024

Verwachting NBTC

Economisch belang groeit

Het economisch belang van de toeristische sector zal verder toenemen; in 2022 had de sector, met 86 miljard aan bestedingen, een aandeel van 3,7% van het bruto nationaal inkomen, en verzorgde het 6,9% van de totale werkgelegenheid.

Richting en sturing geven aan de groei

Volgens NBTC-directeur Jos Vranken zitten we na corona weer op het groeipad uit Perspectief 2030: "Post corona zien we dat de wereld reist als nooit tevoren. Dat vergroot het belang om sturing en richting te geven aan de bestemming Nederland.” Het economisch belang van de toeristische sector zal verder toenemen; in 2022 had de sector, met 86 miljard aan bestedingen, een aandeel van 3,7% van het bruto nationaal inkomen, en verzorgde het 6,9% van de totale werkgelegenheid. Vranken deed ook een oproep om naast economische indicatoren ook sociale en ecologische indicatoren van toerisme verder te ontwikkelen. "De economische impact is goed gedocumenteerd. Op sociale en ecologische impact zijn nog grote stappen te maken.” Van deze nieuwe indicatoren weten we dankzij onderzoek van BUas/CELTH inmiddels wel de ecologische voetafdruk van de diverse typen vakantiegangers.

Binnenlands toerisme in de min

In 2024 komt 56,1% van de verblijfsgasten uit Nederland en 43,8% uit het buitenland. Dat is een gelijke verdeling dan voor de pandemie. Het binnenlands verblijfstoerisme, dat tussen 2021 - 2023 in positieve zin piekte zal in 2024 naar verwachting afnemen met -2,2% naar 28,7 miljoen gasten.

Groei inkomend bezoek zwakt af

In totaal zullen in 2024 circa 22,4 buitenlandse verblijfsgasten ons land bezoeken, een groei van 7,9% ten opzichte van 2023. Een jaar eerder lag de groei nog op 25% toen het inkomend toerisme nog van de pandemie moest herstellen. Ten opzichte van 2019 zal Nederland 2,3 miljoen extra buitenlandse toeristen verwelkomen. 

Van de buitenlandse gasten komt ook in 2024 het merendeel uit Europa. In de totale bezoekersmix heeft het eigen continent een aandeel van 35,6%, een half procentpunt meer dan in 2019. Dat gaat ten koste van Azië dat voor de pandemie een aandeel had van 3,2% maar in 2024 naar verwachting uitkomt op 2,7%. Amerika blijft stabiel op 4,6%.

Figuur 1: Verwachting ontwikkeling Nederlands toerisme, 2019-2024

Verwachting NBTC

Meeste bezoek uit de top 3

Van alle inkomende verblijfsbezoekers komt dit jaar 41,4% uit Duitsland. België (aandeel 14,9%) en het Verenigd Koninkrijk (aandeel 14,0%) vervolmaken de top drie. Deze landen hebben samen 70,3% van de inkomende verblijfsmarkt in handen. Vooral de Duitse markt groeide sterk. Tussen 2019 en 2024 weten 1,3 miljoen extra Duitse gasten ons land te vinden.

Waarom zwakt de groei af.

Voor de Duitse markt verwacht NBTC een afgezwakte groei. Positieve signalen zijn stijgende lonen en koopkracht bij een lagere inflatie. Negatief voor de bestemming Nederland zijn de groeiden interesse van Duitsers voor intercontinentale vakanties en het EK Voetbal in eigen land. Dat resulteert voor 2024 in een groei van 3%. Ook in België zien we een hernieuwde belangstelling voor verre reizen. De Fransen hebben veel last van een hoge inflatie met een effect op de kosten van levensonderhoud. Het toerisme uit beide landen groeit naar verwachting in 2024 met 6%. Alleen het toerisme uit het Verenigd Koninkrijk zal in 2024 sterk groeien (22%) en als laatste van de top vier op het niveau van 2019 uitkomen.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/groei-verblijfstoerisme-in-nederland-zwakt-af-in-2024.htm
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...