Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-10-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Breda weer stapje verder met de VVV van de toekomst

Breda weer stapje verder met de VVV van de toekomst

Een zomer lang wisselden bewoners, ondernemers, studenten en bezoekers in een Pop-Up Infopunt in Breda van gedachten over hoe de ‘VVV van morgen’ eruit moet zien. De reacties waren helder: een plek in de binnenstad die actueel, lokaal en uitnodigend is; een podium voor de verhalen en talenten van de stad.

Dit participatietraject in het Pop-up Infopunt in de Bredase Houtmarkt vond plaats van 19 juli tot en met 23 september. Naast strategische sessies met verschillende partijen uit de stad kreeg iedereen met goede ideeën de gelegenheid om deze hier én online te uiten. De pop-up diende in die periode ook als tijdelijk informatiepunt en testcase voor een nieuw VVV-kantoor.

Eigentijdse stadswinkel

Fenne Verhoeven van Breda Marketing bemande het Pop-up Infopunt en organiseerde de sessies. Ze vertelt over de bevindingen: "Uit de gesprekken en onderzoeken komt klip en klaar naar voren dat er behoefte is aan een eigentijdse fysieke informatieplek in het centrum van Breda die meer biedt dan souvenirs en folders met fiets- en wandelroutes. Die kun je immers vaak al elders in de stad of online vinden. Bewoners en bezoekers laten zich graag verrassen met unieke stadsproducten, info over de evenementen, de verborgen (groene) plekken en nieuwe ontwikkelingen in de stad. Ze verwachten dat de ‘VVV van morgen’ de plek is waar toeristen hun dag beginnen, talenten en creatieven hun producten en verhalen delen, en je meer te weten komt over de grote ontwikkelingen in de stad. Een plek van en voor Breda dus. En hoe mooi is het als partijen uit de stad hun activiteiten hier zelf gaan presenteren aan het publiek.”

In hartje centrum

Op welke plek moet de ‘VVV van morgen’ eigenlijk komen? Fenne: "Er is duidelijk voorkeur voor één vaste plek in plaats van een ‘rondreizend’ infopunt. Gelegen op een centrale locatie, waarbij er ruimte is om het merk Breda zichtbaar te maken en die gemakkelijk te bereiken is vanuit het station en alle andere richtingen. Naar zo’n A-locatie gaan we de komende maanden op zoek.”

Trots op Breda

Het merk Breda dient als basis voor de nieuwe stadswinkel. Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, licht toe: "Breda is een geliefde stad met veel trotse Bredanaars. We houden hier van het leven. Die sfeer zal je proeven. Vooral de jonge generatie geeft aan dat er wel meer aandacht mag zijn voor inclusiviteit, diversiteit en toegankelijkheid voor iedereen. De nieuwe stadswinkel gaat hier expliciet aandacht aan geven. Ook kan deze een rol spelen in het verhogen van de gastvrijheidsbeleving in de stad, samen met ondernemers uit de horeca-, retail- en cultuursector. De stadswinkel wordt ook een fysiek en online podium waar creatieve makers, innovatie-entertainers en culturele vernieuwers elkaar ontmoeten en hun duurzame producten en verhalen kunnen etaleren.”

Open in voorjaar 2024

Naast de functie van informatiepunt heeft de stadswinkel ook een aanjagende rol voor de stad. In opdracht van de gemeente Breda vertaalt Breda Marketing de inzichten en ervaringen dit najaar samen met diverse partners door in een concept voor de nieuwe stadswinkel die in het voorjaar van 2024 haar deuren opent.

Trefwoorden: dmo, Noord-Brabant, VVV

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.