Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Jan Brands-Leever van Cultuurconnectie naar Idea

Jan Brands-Leever van Cultuurconnectie naar Idea

Jan Brands-Leever vertrekt op 1 december 2023 als directeur van brancheorganisatie Cultuurconnectie. Hij bekleedde deze functie sinds juni 2010 bij rechtsvoorganger Kunstconnectie, dat in 2015 onder zijn leiding fuseerde met de Bond van Nederlandse Volksuniversiteiten, resulterend in Cultuurconnectie.


De komende weken zal Brands-Leever nog werkzaam voor overdracht van werkzaamheden en een aantal lopende projecten afronden. Donderdag 30 november is zijn laatste werkdag bij Cultuurconnectie. Daarna zal Brands-Leever als directeur-bestuurder van KunstenHuis Idea in De Bilt, Soest, Zeist en Bunnik aan de slag gaan.


Het bestuur van Cultuurconnectie betreurt het vertrek van Brands-Leever en dankt Jan voor zijn grote inzet en bijdrage die hij de afgelopen jaren heeft geleverd voor Cultuurconnectie, haar leden en de branche. Zij is hem zeer erkentelijk voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling en positionering van Cultuurconnectie als dé brancheorganisatie voor cultuureducatie, amateurkunst en volksuniversiteitswerk.

Het is nu aan het bestuur van de vereniging om te voorzien in de opvolging. Willem van Moort is voor de overbruggende periode bereid gevonden om als interim-directeur voor continuïteit te zorgen.

Jantien Westerveld, voorzitter: "Jan heeft een cruciale rol gespeeld in de vorming van Cultuurconnectie tot wat het nu is: een stevige organisatie met een stabiel aantal lidorganisaties en een gezonde financiële positie, die grote zeggingskracht heeft in lobby en beleidsbeïnvloeding en een onmisbare partner is voor kwalitatieve, toegankelijke cultuureducatie en cultuurdeelname in Nederland. Hij was onder andere medeoprichter van Platform ACCT het arbeidsmarktplatform voor de culturele en creatieve sector. Mede dankzij Jan is de maatschappelijke en politieke waardering voor ons werk weer gestegen en is de verbinding met de maatschappij en tussen de leden onderling vergroot. Ook ten tijde voor de corona-periode waarin een andere rol van de brancheorganisatie werd gevraagd doorstond de branche onder zijn vleugels de grote uitdagingen die er lagen. Grote waardering en dank gaan dan ook naar hem uit en we wensen hem veel succes in de toekomst.”


Jan Brands-Leever: "Na 13,5 prachtige, intense en intensieve jaren in "de mooiste baan van Nederland”, is het tijd voor een nieuwe wending in mijn carrière. Ik kijk met trots en een beetje weemoed terug. In 2010 leek de branche er nog redelijk stabiel voor te staan, maar toen viel Balkenende IV en trad Rutte I aan. Sindsdien is het eigenlijk nooit meer rustig geweest voor de cultuureducatie en -participatiebranche. We hebben samen stormen doorstaan en op het randje gelopen, maar we hebben ook schitterende oplossingen en nieuwe routes weten te vinden! Zoals een nieuw systeem voor kwaliteitszorg, de arbeidsmarktagenda, de brancheprotocollen en het Zoom-project tijdens corona, het is te veel om op te noemen. Er zijn helaas ook leden omgevallen en er zijn witte vlekken in Nederland ontstaan, maar er zal een nieuwe wind gaan waaien! Cultuureducatie en – participatie staan weer hoog op de agenda van politiek en samenleving. De drie overheden, onze collega’s in het veld, de maatschappelijke partners, de pers en allerlei belanghebbenden zien ons staan en willen samenwerken! Dat stemt me hoopvol voor de komende periode.”

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: cultuur, management, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...