Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-08-2023
Auteur: Esther Peperkamp
Publicatie: VTS 2023-1

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2023-1

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2023-1
De essentie van vrije tijd is spel, ofwel de Homo Ludens. In dit nummer willen we teruggrijpen op dit aspect van de vrije tijd. En wat is er meer ‘spel’ dan de twee Nederlandse tradities van het circus en het carnaval? We openen dit nummer dan ook met een artikel waarin wetenschappelijk onderzoek naar het (voort)bestaan van het circus wordt gepresenteerd. De circustraditie is sterk aan verandering onderhevig. Traditionele optredens van dieren hebben hun langste tijd gehad. Maar hebben nieuwe vormen van circus kans van slagen? Cedric Stalpers en Mia Stokmans presenteren en bediscussiëren de resultaten van een enquête.

Een andere traditie waarvan het voortbestaan veel besproken wordt in de media, is uiteraard het carnaval. Geplaagd door corona mocht het dit jaar weer volop worden gevierd. Meest in het oog springend zijn de prachtige wagens waar vele uurtjes werk in zitten. Het bouwen van een dergelijke wagen is een flinke uitdaging, maar is ook een sociale gebeurtenis, zoals ondergetekende en studenten van de wetenschappelijke opleiding Leisure Studies laten zien.

Naast oude tradities ontstaan er ook nieuwe vormen van spel die sociale betekenis hebben. Angela Dimitrova vertelt over haar scriptie waarin ze onderzoek heeft gedaan naar de interacties in online games en hoe deze interacties tot het ontstaan van communities leiden. Nog meer over onderzoek in een bijdrage van Lénia Marques en Siri Driessen over CultSense, een project om culturele sensitiviteit te bevorderen. In het kader van dit project is onderzoek gedaan naar culturele sensitiviteit in de toeristische ervaring en hoe deze samenhangt met waargenomen reisvoordelen.

Waar het bij cultuurtoerisme om culturele draagkracht en duurzaamheid van de lokale cultuur gaat, gaan Joost Gieling en Tom Gosens in op de draagkracht van recreatiegebieden. De auteurs stellen een rekenmodel voor om deze draagkracht te berekenen. Is dit de weg om duurzaam toerisme te bevorderen? We willen lezers uitnodigen om hierop te reageren.

Tot slot vindt u nog twee uitgebreide beschouwingen van het recent verschenen boek ‘Het eeuwige leven van reisverhalen’ van Jaap Lengkeek.
Trefwoorden: homo ludens, spelen, spel, circus, communities, culturele sensitiviteit, cultureel toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...