Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Beste streek om met vakantie te zijn is Limburg

Middelburg opvallende nummer twee in Nederlandse vakantiesteden

Beste streek om met vakantie te zijn is Limburg
Middelburg verrassende nummer twee in beste Nederlandse vakantiesteden.

Voor de Nederlander die in eigen land vakantie viert heeft Limburg verreweg het meest te bieden, blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De provincie steekt met kop en schouders boven de andere provincies uit als het gaat om de kwaliteit van het verblijf en de blije sfeer.

Drenthe, Gelderland en Zeeland zijn, op afstand, de beste alternatieven voor een vakantie in Limburg.  De binnenlandse toerist geniet het liefst vanuit de auto van de Limburgse natuur, voorafgaand aan een horecabezoek. Aan het onderzoek deden sinds 2011 109.000 respondenten mee.


‘Wat betreft natuurschoon scoort Limburg vergelijkbaar met Drenthe en Gelderland. Wandelen en fietsen doet men het liefst in Gelderland. De ruigheid van de natuur wordt aan Drenthe zo gewaardeerd en aan Zeeland uiteraard de kust. Een fijne vakantie draait echter in de eerste plaats om sfeer en een kwalitatief verblijf en daarop scoort Limburg veruit het best. Van de Limburgse natuur geniet men het liefst tijdens een autorit’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.


Aantrekkelijkste vakantieprovincies in 2023 (+ positie in 2022)


1.  (1) Limburg

2.  (3) Drenthe

3. (4) Gelderland

4. (2) Zeeland

5. (6) Friesland

6. (8) Overijssel

7. (5)   Noord-Brabant

8. (7)   Noord-Holland

9. (10) Groningen

10. (11) Utrecht

11. (9)   Zuid-Holland

12. (12) Flevoland

 

Maastricht favoriete vakantiestad

De aantrekkelijkheid als vakantieprovincie heeft Limburg voor een belangrijk deel te danken aan haar hoofdstad. Maastricht wordt door de Nederlander ervaren als de meest dynamische en creatieve stad buiten de Randstad en de sympathiekste stad van het land. Na Amsterdam heeft Maastricht de mooiste architectuur en de beste horeca, volgens het Nederlandse publiek. Wat betreft de kwaliteit van het verblijf, maar vooral qua sfeer en het omringende landschap kan Amsterdam echter totaal niet tippen aan de Limburgse stad, blijkt uit het onderzoek. Als het om winkelplezier gaat, moet Maastricht twee steden voor laten gaan: Amsterdam en Rotterdam.


Middelburg op plaats twee vakantiesteden

‘Opvallende nummer twee op de ranglijst van favoriete vakantiesteden is Middelburg. De hoofdstad van de kleinste provincie wordt gezien als de meest traditionele stad van Nederland, maar heeft verder geen uitgesproken profiel. Het vormt vooral een aantrekkelijke uitvalsbasis voor een vakantie aan de Zeeuwse kust en scoort relatief goed qua sfeer en architectuur. De stad zou zijn positie verder kunnen versterken als het toeristische aanbod sterker wordt geprofileerd. Het Zeeuws Museum en het middeleeuwse abdijcomplex waarin het museum is gevestigd, zijn nu zelfs onder de Zeeuwse bevolking weinig bekend, blijkt uit ander onderzoek. Door de twee iconen van de stad meer in de schijnwerpers te zetten, kan de stad nog aantrekkelijker worden voor de strandtoerist.’

 

Aantrekkelijkste vakantiesteden en -gemeenten in 2023 (+ positie in 2022)

1. (1) Maastricht

2. (3) Middelburg

3. (6) Utrechtse Heuvelrug

4. (4) Amsterdam

5. (7) Den Haag

 

Onderzoek onder 109.000 volwassen Nederlanders sinds 2011

Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies. Sinds 2011 zijn 109.000 respondenten ondervraagd over de naamsbekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie.  Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.


Trefwoorden: vakantie, streek, provincie, stad, onderzoek, kwaliteit

CELTH



||| Nieuws |||

23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...