Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zandvoort voert vermakelijkheidsretributie in

Zandvoort voert vermakelijkheidsretributie in
Afbeelding van katherinelake via Pixabay

De gemeente Zandvoort gaat een vermakelijkheidsretributie voor grote evenementen invoeren. Vooralsnog heeft die heffing, door de gestelde criteria, alleen betrekking op de Formule 1 die elk jaar op het circuit van Zandvoort wordt verreden.

Het tarief voor de vermakelijkheidsretributie is voor 2023 bepaald op 3 euro per verkocht ticket. De heffing moet de kosten dekken die de gemeente maakt voor het in goede banen leiden van grote evenementen met meer dan 10.000 bezoekers. Evenementen waarbij geen toegangsprijs wordt gevraagd en/of waarbij het gaat om deelname aan een sport, vallen buiten beschouwing. Op basis van de opgave van het aantal bezoekers lijkt alleen de Formule 1 op dit moment in aanmerking te komen voor de belasting

De gemeente Zandvoort verwacht voor de jaren 2023 en 2025 jaarlijks 792.000 euro aan extra kosten te maken voor de Formule 1. Het meeste gaat op aan de inzet van gemeentepersoneel, 517.000 euro. Voor side-events wordt 100.000 euro gereserveerd. Voor de volgende Grand Prix in de jaren 2024 en 2025 worden 315.000 betalende bezoekers verwacht.

De gemeente Zandvoort maakt additionele kosten om de drukte in goede banen te leiden. Deze kosten hebben onder meer betrekking op de openbare ruimte, de veiligheid, en mobiliteit en vragen daarnaast tijd voor de nodige afstemming tussen betrokken partijen, zoals inwoners, ondernemers, buurtgemeenten, vervoerders, en de Veiligheidsregio Kennemerland. De vermakelijkhedenretributie wordt opgelegd aan de organisator die de kosten kan doorberekenen aan de bezoekers van het evenement.

Trefwoorden: evenementen, beleid, belastingen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...