Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Lab beleving in Rijksmuseum

Samenwerking Rijksmuseum en NEMO

Lab beleving in Rijksmuseum
Kinderen kunnen deze zomer kunst onderzoeken in het Rijksmuseum. Foto: Rijksmuseum/ Olivier Middendorp

Op donderdag 29 juni verrichtte astronaut André Kuipers samen met kinderen de lancering van Missie Meesterwerk in het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft deze zomer de tentoonstellingsvleugel omgetoverd tot laboratorium waar kinderen vanaf acht jaar met hun familie met behulp van uitdagende opdrachten uitvinden wat een meesterwerk is.

Met een druk op de knop en veel confetti openden de kinderen en de voormalig astronaut gisteravond Missie Meesterwerk waar nieuwsgierige bezoekers vanaf aanstaande zaterdag tot en met 3 september 2023 onderzoek doen naar zes echte kunstwerken. De jonge onderzoekers gebruiken daarbij dezelfde methodes en technieken als de restauratoren en wetenschappers van het Rijksmuseum.

Beleving lab

Met een labjas aan bestuderen ze textielvezels, watermerken en pigmenten met behulp van microscopen, uv-licht en röntgenscans en ontdekken zij zo of iets een meesterwerk is of niet. Missie Meesterwerk is gemaakt in samenwerking met NEMO Science Museum en een panel van tien kinderen. Het is een gratis activiteit maar er moet wel een starttijd gereserveerd worden.

Géke Roelink, directeur NEMO Science Museum: "Het is natuurlijk prachtig dat NEMO en het Rijksmuseum de krachten hebben gebundeld. We hebben een bijdrage geleverd door het delen van onze kennis en ervaring met het ontwikkelen van interactieve tentoonstellingen en workshops voor families.”



Topics:Cultuur
Trefwoorden: museum, onderzoek, kunst, lab

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.