Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Stevige financiële start voor verbouwing Prinsenhof

Stevige financiële start voor verbouwing Prinsenhof
De wervingscampagne moet nog 8,5 miljoen euro opleveren. Foto; Museum Prinsenhof.

 

Een verrassing voor Museum Prinsenhof Delft directeur Janelle Moerman. In de entree van het museum werd zij door Robert ten Brink, ambassadeur van de VriendenLoterij verrast met een cheque ter waarde van 1,5 miljoen euro voor de verbouwing van Museum Prinsenhof Delft.

 

Het is een stevige start voor de 10  miljoen euro waar Museum Prinsenhof naar op zoek was voor de financiering van de verbouwing. Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft: "We zijn de VriendenLoterij ontzettend dankbaar. Deze prachtige toekenning betekent heel veel voor Museum Prinsenhof Delft. We zetten de bijdrage van de VriendenLoterij in voor de herinrichting en vernieuwing van het museum. We verduurzamen, maken toegankelijk en zorgen voor betere entree, goede museumzalen en aantrekkelijke publieksfaciliteiten.”

 

Vernieuwing Museum Prinsenhof Delft

Museum Prinsenhof Delft staat aan de vooravond van een grondige verbouwing en vernieuwing – de eerste in ruim 70 jaar tijd. Belangrijkste uitgangspunt is het maken van een aantrekkelijk en eigentijds museum voor iedereen met versterking van het monumentale karakter. In het ontwerp van architectenbureau BiermanHenket wordt het museum beter toegankelijk, duurzaam en krijgt het een nieuwe zichtbare entree. Luiken gaan open en er komt meer daglicht binnen, zodat bezoekers beter zicht krijgen op het monument en de stad. Zie voor een projectbeschrijving magazine R&T december 2022.

 

Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij: ''Museum Prinsenhof Delft vertelt het bijzondere verhaal van onze nationale geschiedenis en legt een prachtige link met Delft. We zijn dan ook blij dat we, dankzij onze deelnemers, met deze schenking bij kunnen dragen aan het toegankelijk en toekomstbestendig maken van dit nationale erfgoed voor iedereen.''

 

Start wervingscampagne

Onlangs is Museum Prinsenhof Delft gestart met de campagne om de resterende benodigde 10 miljoen te werven. De toekenning van de VriendenLoterij is een mooie start en dient als voorbeeld voor andere donateurs, fondsen en bedrijven om aan dit project bij te dragen. In totaal is er 38 miljoen euro nodig voor de realisatie van de verbouwingsplannen. In 2021 ontving het museum een uitzonderlijke particuliere schenking van 10 miljoen euro van een Delftse familie. Ook de gemeente Delft, als eigenaar, neemt haar verantwoordelijkheid voor 18 miljoen euro om het monument in goede staat te brengen.

 

134,8 miljoen euro voor cultuur en welzijn in Nederland

De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2022 opgeteld een bedrag van € 134,8 miljoen schenken aan 57 culturele partners en meer dan 3500 clubs en verenigingen.

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: museum, Delft, cultuur, werving, sponsor

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.