Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-01-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Beste seizoen ooit voor Europa-Park

Beste seizoen ooit voor Europa-Park

Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. 

Vanwege de stijgende energiekosten gaat Europa-Park samen met een partner 30 miljoen euro investeren in een zonnepark. Doel is om samen met andere duurzame maatregelen in de zomer zelfvoorzienend te zijn. Andere grote uitdaging is het tekort aan personeel. Om het aantrekkelijk te maken bij Europa-Park te werken worden meer dan 70 verschillende werktijdmodellen aangeboden. 

Groei ondanks grote uitdagingen

Europa-Park-eigenaar Roland Mack: "We zien dit record als een enorme blijk van vertrouwen van onze bezoekers. En dat in een moeilijk jaar met oorlog, leveringsproblemen, inflatie en een energiecrisis. Mensen zijn op zoek naar ontspanning en het Europa-Park Resort biedt dit, samen met Waterwereld Rulantica, als een eigen aantrekkelijke reisbestemming. De ongeveer 5.800 hotelbedden in het hotelresort waren in 2022 veelvuldig volgeboekt. In november werd ook nog het nieuwe restaurant van de toekomst "Eatrenalin" geopend. De afgelopen drie jaar hebben we meer dan 80 miljoen Euro in ons resort geïnvesteerd."

Europa-Park

Mega zonnepark

Voor 2023 verwacht Europa-Park een aanzienlijke stijging van de energiekosten. Roland Mack: "Daarom investeren we in een zonnepark van meer dan 20 hectare in het naburige Kippenheim, samen met het bedrijf Mosolf dat zich toelegt op de logistiek van auto’s. Eenmaal gereed zal het park ongeveer 25 gigawattuur elektriciteit produceren. Het totale investeringsvolume van het project bedraagt ongeveer 30 miljoen Euro. Het is de bedoeling dat het park in 2024 in gebruik wordt genomen. Op lange termijn zal Europa-Park zich dan zelf van duurzame elektriciteit kunnen voorzien, vooral in de zomermaanden. Wij maken al gebruik van zonnepanelen, waterkracht en warmtekrachtkoppeling, maar dit nieuwe park opent voor ons een geheel nieuwe dimensie in onze energievoorziening." In het licht van milieuvriendelijke oplossingen is ook de aansluiting op het internationale spoorwegnet via een directe ECE- en, sinds kort, een TGV-verbinding rechtstreeks vanuit Parijs, een belangrijke stap voor Europa-Park.

Werving medewerkers

Een groot aandachtspunt in 2023 blijft de werving van medewerkers. Europa-Park biedt werk aan meer dan 4.500 medewerkers, en ongeveer 8.000 indirecte banen in de onmiddellijke regio zijn het gevolg van de aanwezigheid van Duitslands grootste attractiepark. Roland Mack: "Dit is een grote uitdaging voor ons, maar onze personeelsafdeling is gelukkig heel creatief bij het werven. We zijn hier heel flexibel, we bieden al meer dan 70 verschillende werktijdmodellen aan. We hebben bij Europa-Park jonge medewerkers die uiterst gemotiveerd en bekwaam zijn. De promotiekansen zijn veel groter dan in veel andere bedrijven. Er werken al ongeveer 300 Oekraïners bij ons en we hebben enkele honderden werknemers uit Kazachstan en Oezbekistan aangenomen, van wie velen overigens vloeiend Duits spreken. We hebben 1.200 personeelswoningen gebouwd, hotels afgehuurd en hoogwaardige containerdorpen gebouwd. Onze eigen bedrijfscrèche wordt dit jaar geopend en er komen nog eens 500 woningen bij. Zonder huisvesting vinden we nauwelijks nieuwe werknemers.”  

Investeringen

Europa-Park blijft ook in 2023 investeren. Er wordt onder andere in Waterwereld Rulantica een nieuwe glijbanentoren gebouwd en de werkzaamheden aan de nieuwe achtbaan in het nieuwe themagebied Kroatië zijn in volle gang.

Trefwoorden: attractieparken, Duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.