Belgen zijn een belangrijk voor het inkomend toerisme voor Nederland. Maar er zit een groot verschil dagjes uit van de Belgen, brengt onderzoek van Toerisme Vlaanderen aan het licht. Voor het eerst is de markt van dagjes uit over een langere periode onderzocht. Dat leverde een mooie reportage op.
Gedurende een jaar noteerden de onderzoekers 81 miljoen Belgen op daguitstap naar Vlaanderen en Brussel. Daarvan gaan er bijna 18 miljoen naar de kust. De Kunststeden (Brugge, Gent, Antwerpen, Mechelen en Leuven) en Brussel zijn samen goed voor 30 miljoen Belgen op daguitstap. De overige 33 miljoen vinden plaats in de Groene Vlaamse Regio’s. Concreet betekent dit dat een Vlaming gemiddeld 9,7 daguitstappen per jaar maakt naar Vlaanderen en Brussel. Walen en Brusselaars maken gemiddeld 3,4 daguitstappen per jaar naar Vlaanderen en Brussel. Globaal gezien komen 8 op de 10 Belgen op daguitstap uit Vlaanderen zelf, de overige 20% uit Franstalig België. 1 op 5 gezelschappen (21%) op daguitstap reist met kinderen. Dit ligt iets hoger bij gezelschappen uit Franstalig België (28%). Gemiddeld bestaat een gezelschap op daguitstap uit 3,3 personen. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.