Geplaatst op: 28-11-2022
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2022-4

Afkoeling woningmarkt gevolgen voor vastgoed recreatie en watersport?

Hoe dik is de portemonnee van de consument

Afkoeling woningmarkt gevolgen voor vastgoed recreatie en watersport?

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

In de afgelopen jaren hebben we vaak onze visie gegeven op de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Sinds COVID-19 is deze vraag historisch hoog te noemen. Veel mensen blijven in Nederland recreëren dus goede exploitatieresultaten voor vakantieparken en Franse concerns en private equity die op zoek zijn naar uitbreiding in NL.

Mij werd recent gevraagd naar de afkoeling van de woningmarkt en of die afkoeling ook gaat gelden in de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven.

Om die vraag te beantwoorden dient er eerst een beeld verkregen te worden van die afkoeling van de woningmarkt:

  • Vanuit hypotheekverstrekkers: daling van hypotheekaanvragen in de eerste twee kwartalen van dit jaar en de hypotheek bedragen dalen. Beide als gevolg van de stijgende rente;
  • Vanuit de makelaars: in de eerste twee kwartalen van dit jaar ziet men dalende huizenprijzen, minder biedingen, minder bezichtigingen en er wordt minder overboden. De grote gekte is voorbij, maar de huizenprijzen zijn nog steeds erg hoog;
  • DNB verwacht dit jaar nog een stijging van de huizenprijzen van 13,9% en daarna wordt het rustiger. In 2023 en 2024 verwacht men stijgingen van 3,7 en 2,5%.

Al met al dus signalen die de afkoeling bevestigen, althans: "De huizenmarkt is iets afgekoeld en de hypotheekrente is licht gedaald. Dit geeft huizenzoekers wat meer lucht. Nu misschien wel hét moment om een huis te kopen”, is te lezen op een site van een hypotheekaanbieder.

Gaat de afkoeling op de woningmarkt ook gevolgen hebben voor de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven?

Ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen. Die markt heeft zich namelijk ook heel anders gemanifesteerd dan de woningmarkt tijdens de bankencrisis in 2008 – 2011. De oorzaak daarvan is volgens mij terug te vinden in het feit dat er hele andere parameters gelden in de markt van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Alles is terug te voeren op (toekomstig) rendement en het aanbod van alternatieve investeringen. Over dit laatste schreef ik in mijn vorige column dat als gevolg van allerlei overheidsplannen (onder meer verduurzaming, huurregulering.), woningbeleggingen minder in trek zijn waardoor reguliere beleggers de watersport- en recreatiemarkt betreden.

Maar de belangrijkste pijler is het (toekomstig) rendement. Zolang binnenlandse recreatie een erg belangrijk onderdeel is/blijft van de hedendaagse consument, blijven de bestedingen op peil. Veel is afhankelijk van het consumentenvertrouwen en de omvang van de portemonnee van die consument.

De bestedingen in de recreatie zijn sinds het intreden van allerlei crisissen niet zo hoog geweest. Dit jaar zien we wel dat, sinds COVID geen echt issue meer is, een behoorlijk deel daarvan weer verschuift naar het buitenland.

De omvang van de portemonnee is lastig te voorspellen. Ondanks de inflatiecijfers trok men er onverminderd op uit dit jaar. De verwachting is wel dat er in het najaar wellicht een ander gevoel gaat ontstaan bij de consument. Het koopkrachtverlies is namelijk in tijden niet zo hoog geweest. Onze overheid heeft echter de koopkrachtreparatie plannen al klaarliggen.

Dus ik concludeer dat, zolang de consument blijft recreëren in NL, de afkoeling van de woningmarkt beperkte gevolgen zal hebben voor de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, tweede woningen

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...