Geplaatst op: 01-12-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-4

Holidayguru ziet kansen in citytrips

Chouchane: “47% geeft aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken”

Holidayguru ziet kansen in citytrips
Sami Chouchane (l) samen met countrymanager Nederland Jeroen van Boxem.

De reiswereld klimt uit het dal van de coronacrisis. Bedrijven zien weer kansen. Holidayguru vroeg zijn eigen community van klanten om hulp in de ontwikkeling van het eerste eigen reisaanbod. Citytrips blijken gewild en daarom vroegen we marketing- en salesmanager Nederland Sami Chouchane om uitleg van de markttrends.

De in Europa actieve aanbieder van reizen Holidayguru startte op 16 augustus met de verkoop van eigen reizen onder het label ‘Holidayguru Trips’. Met Trips wil Holidayguru het voor reizigers mogelijk maken om in één keer een stedentrip te boeken met een goed hotel, vervoer en een unieke activiteit. Nederland is daarbij het testland voor de andere grote markten van dit reismerk. "Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community,” aldus Sami Chouchane van Holidayguru. Voornamelijk citytours en culinaire ervaringen zijn gewild. Hoe gewild is de citytrip? In juli en begin van augustus werd in vergelijking met 2021 90% vaker gezocht naar het zoekwoord "stedentrip” via Google. Daarmee zijn stedentrips na een flinke coronadip weer terug van weggeweest. Uit onderzoek van Holidayguru onder eigen klanten blijkt dat vooral stedentrips naar Valencia, Rome, Barcelona en Istanboel in trek zijn. Wat wil de toerist? Hotel en activiteit dicht bij het centrum van de stad. Bij Holidayguru Trips boek je een citytrip met een goed hotel op maximaal 15 minuten afstand van het centrum. Zo kan je tijdens je stedentrip optimaal gebruik maken van je tijd en alle highlights van de stad ontdekken. Om de stedentrips goed aan te laten sluiten bij de wensen van de Holidayguru community vraagt de reiswebsite regelmatig om input via Facebook en Instagram. Met de honderden tips vanuit de community worden nieuwe Trips binnen een paar dagen klaargezet. "Op deze manier is een reis naar Venetië inclusief een bezoek aan Murano en Burano ontstaan,” zegt Sami van Holidayguru. "Met de feedback van onze bezoeker krijgen we hulp van meer dan 400.000 reisexperts voor het samenstellen van nieuwe pakketten.” Vakantiegangers die liever in Nederland verblijven kunnen ook bij Holidayguru Trips terecht. "Vooral het verblijf op de Veluwe inclusief toegang tot de Veluwse Bron was in de voorverkoop erg populair. Deze deal is vóór de officiële lancering al meer dan honderd keer geboekt.” De deal stond dan ook prominent op de webpagina.

We wilden graag meer weten over de kansen voor citytrips en de marktontwikkelingen. Sami Chouchane ging daar eens goed voor zitten.

"Uit onderzoek bleek dat een activiteit of unieke ervaring een stedentrip interessanter zou maken voor onze community”

Waarom hebben jullie specifiek gekozen voor citytrips en niet voor reizen in het algemeen?

"Vanuit onze huidige bezoekers kwamen regelmatig vragen binnen met betrekking tot het interessanter maken van een citytrip. Mensen waren op zoek naar wat een stad nog meer te bieden heeft. Daarnaast hebben we gezien dat er meer vraag was naar stedentrips via een reisorganisatie in verband met de coronacrisis. Veel van onze gebruikers boekte voor de coronapandemie de vlucht en accommodatie los van elkaar. Nu geeft toch 47% aan een citytrip via een reisorganisatie te willen boeken. Vanuit die input & trend hebben we ervoor gekozen om stedentrips met een unieke activiteit aan te gaan bieden.”

Hoe belangrijk is de Nederlandse markt voor het toch in heel Noord-Europa actieve Holidayguru?

"De Nederlandse markt is heel belangrijk voor Urlaubsguru. In 2019 is het kantoor in Utrecht begonnen om een betere feeling met de markt te krijgen. Voorheen werkten we met een NL-team vanuit Duitsland. De resultaten zowel qua aantal bezoekers als omzet stegen elk jaar. Uiteraard heeft COVID deze groei belemmerd maar tegelijk hebben we wel de tijd gehad om ons eigen product (Holidayguru Trips) te ontwikkelen. Nederland is het pilotland voor het eigen product maar Duitsland zal later deze maand, net als Oostenrijk en Spanje ook volgen.”

Een stevig aanbod aan steden staat er nu. Zijn er nog meer fasen of stappen gepland in de ontwikkeling van dit city-aanbod?

"Zeker, zoals je nu kan zien bieden we eigenlijk alle populaire steden wel aan binnen Europa. De steden die iets minder standaard als citytrip worden gezien zullen snel volgen. We zijn sinds 1 augustus weer met een volledig team aan de slag en kunnen vanaf nu snel opschalen. Daarnaast gaan onze internationale collega’s ook aan de slag met het samenstellen van Trips wat zorgt voor meer kennis van diverse bestemmingen. Zo kunnen we echt samen groeien.”

In het persbericht staat specifiek citytrips maar op de site staat van allerlei, zoals autovakanties en aanbiedingen voor dagattracties. Waarom zoveel aandacht voor het aanbod aan citytrips?

"Onze focus ligt voornamelijk op citytrips. Aangezien we met een COVID crisis te maken hebben gehad zijn we tijdens de beta fase van Holidayguru Trips van start gegaan met aanbod in Nederland (weekendjes weg). Naast steden bieden we dus ook wellness arrangementen aan in Nederland, België en Duitsland. De keuze voor autovakanties en autorondreizen is simpelweg gemaakt vanwege de problemen op Schiphol en overige airports. De vraag vanuit bezoekers was dan ook of ze de deal met vlucht ook konden boeken zonder vlucht. Om dan zelf met de auto naar de bestemming te reizen. Daarom hebben we ervoor gekozen om ook autovakanties en autorondreizen aan te bieden.”

"Zichtbaar zijn als bestemming is natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen”

De reisbranche herstelt zich van de coronacrisis. Hoe hard groeien jullie zonder dat de bubbel uit elkaar klapt?

"De grootste groei in omzet hebben we gezien in april en mei 2022. Deze maanden waren beter dan in dezelfde maanden voor COVID. Daarna liepen de resultaten wel weer iets terug maar we zien nu dat het weer goed aantrekt. Zeker de interesse in een stedentrip voor oktober neemt toe. Nu we live zijn met ons eigen label Holidayguru Trips kan de echte groei gaan beginnen en kunnen we naast de huidige activiteiten (affiliate) de groei voornamelijk halen uit extra inkomsten vanuit het eigen product. We zien het dan ook niet als een vervanging van, maar echt als een aanvulling op het huidige model.”

Waar moeten destinatie managementorganisaties actief op handelen?

"DMO’s hebben een hele belangrijke rol voor het herstel van het product stedentrips. Ook al is COVID over, er zijn toch regelmatig nog vragen en onduidelijkheden over diverse maatregelen die op bestemmingen van toepassing kunnen zijn. Laten we hopen dat de situatie zo blijft zoals het nu is maar informatievoorziening naar de consument en touroperator is echt heel erg belangrijk. Daarnaast is zichtbaar zijn als bestemming natuurlijk een van de belangrijkste pijlers om mensen weer in beweging te krijgen. Zet die marketingmachine aan en laat zien wat je als stad te bieden hebt! Wij weten vervolgens wel hoe we de mensen kunnen overtuigen om niet alleen de standaard highlights te zien maar ook meer te ontdekken in de stad.”

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Vaak geboekt in de nadagen van de zomervakantie, bij de start van Holidayguru Trips; Veluwse Bron.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, stedelijk toerisme, citytrips

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...