Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

1500 hectare bos erbij in Utrecht en bomen verplaatsen

1500 hectare bos erbij in Utrecht en bomen verplaatsen
Meer bos en vergroenen door bomen en struiken naar betere locaties te verplanten.

Behalve de ontwikkeling van 1500 extra hectare bos, worden de komende jaren ook nog eens 600.000 extra bomen geplant in de provincie Utrecht. Dat leidt tot een tekort aan bomen waardoor bestaande minder kansrijke bomen worden overgeplaatst naar betere locaties.

Ook boeren en terreinbeheerders planten steeds meer heggen en hagen aan om zo nieuwe natuur te ontwikkelen. De vraag naar bomen is hierdoor zo groot, dat boomkwekers niet altijd genoeg voorraad hebben. De organisatie Meer Bomen Nu biedt dit probleem het hoofd en verplaatst bomen en struiken die op de bestaande plek een kleine overlevingskans hebben of overbodig zijn, naar plekken waar ze juist hard nodig zijn. Het krijgt onder meer voor het plant en herlocatie werk een vergoeding van 45.000 euro. Een berk die op de hei ongewenst is, kan een boer bijvoorbeeld goed gebruiken als erfbeplanting. Het komend seizoen worden op deze manier, met behulp van vrijwilligers, maar liefst 50.000 bomen in de provincie Utrecht verplaatst.

Biodiversiteit en sociale verbinding

Gedeputeerde Mirjam Sterk: "Het verplaatsen van bomen en struiken is een goedkope en duurzame manier om Utrecht te vergroenen. Extra mooi vind ik dat, doordat het verplaatsen door vrijwilligers gebeurt, Meer Bomen Nu ook nog eens voor verbinding zorgt. Prachtig dat op deze manier een bijdrage wordt geleverd aan het afremmen van klimaatverandering en het herstellen van de biodiversiteit."

Meer Bomen Nu

Meer Bomen Nu werkt in meerdere provinciën. In de afgelopen twee winters verhuisden zij met succes 890.000 jonge bomen en struiken. Daar komen dit jaar nog eens een miljoen bij, meldt de provincie. Het overlevingspercentage doet niet onder aan reguliere bosaanplant: afgelopen jaar overleefde 80 procent. De bomen en struiken belanden vooral op particulier terrein bij burgers, boeren en startende voedselbossen.  

Deze ontwikkeling past in het strategisch bosbeleid van de provincie Utrecht.

Topics:Beleid, Natuur
Trefwoorden: bomen, bos, beleid, recreatie

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...