Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen

Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) kijkt terug op recorddrukte in de zomerperiode. De consumentenorganisatie ontving in de zomermaanden van dit jaar 63 procent meer hulpvragen van Nederlandse vliegpassagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.

Veruit de meeste vragen en klachten van vliegpassagiers hadden te maken met vluchtannuleringen (61%). Hierna zorgden vertragingen voor de meeste problemen bij vliegpassagiers (11%). Het aandeel bagageproblemen vormt weliswaar een iets kleiner aandeel in het totaal (7%), maar het ECC ontving hierover wel zes keer zoveel aanvragen als vorig jaar.

Directeur Eva Calvelo Muiño van het ECC: "De zomer van 2022 stond in het teken van de vele geannuleerde vluchten, de problemen op Schiphol en slecht bereikbare reisbemiddelaars. Reizigers zoeken contact met ons wanneer ze er zelf niet meer uitkomen. We zien in de dagelijkse praktijk vooral dat passagiers vaak slecht geïnformeerd worden. Ook horen we veel verhalen van claims die niet gehoord worden of onterecht zijn afgewezen. Het ECC bemiddelt dan en helpt gedupeerden om alsnog hun recht te halen.”

De meest gehoorde klacht is nog altijd dat passagiers al maanden wachten op een reactie van de luchtvaartmaatschappij op hun terugbetalingsverzoek. Maatschappijen houden zich niet aan de terugbetalingstermijn van 7 dagen. Ook verwijzen luchtvaartmaatschappijen passagiers die via een boekingswebsite hebben geboekt vaak terug naar deze partij. Hoewel passagiers ervoor mogen kiezen om de zaak met de tussenpartij af te handelen, hoeft dit niet. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om claims die direct bij hen worden neergelegd in behandeling te nemen.
Trefwoorden: vliegen, annulering, luchtvaart

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.
18/08/25
750 Ajax shirts met SAIL embleem
Voetbalclub Ajax en SAIL 2025 slaan handen ineen voor een bijzondere samenwerking. Speciaal voor de jubileumeditie van SAIL brengt Ajax een gelimiteerde versie van het uittenue 2025/2026 uit, voorzien van een exclusief SAIL 2025-embleem.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...