Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-3

Toeristische informatie verstopt in drakeneieren

Receptie vakantiepark wordt ook VVV-inspiratiepunt

Toeristische informatie verstopt in drakeneieren
Meer glas in de gevel van het vernieuwde Landal receptiegebouw. De gast kan meteen goed naar binnen kijken.

Op 17 mei is het nieuwe receptiegebouw geopend van Landal De Lommerbergen. Het is een bijzondere combinatie geworden van een eigentijdse receptie van het Landal-park en een interactief officieel VVV Inspiratiepunt. De ruimte is gethematiseerd naar de legende van Sint-Joris en de Draak, die een belangrijke rol speelt in de naburige gemeente Beesel.

Op diverse plekken zijn interactieve elementen toegevoegd. Zo is er een verhalenboom met tips en verhalen van de boswachter en de burgemeester van Beesel. Of je kunt je hand op een drakenpoot leggen, waarna er informatie verschijnt over een bezienswaardigheid. Bijzonder zijn ook de twee drakeneieren met informatie over streekproducten en de natuur. In de eieren zijn schermen, vitrines en diverse andere technieken gebruikt om bezoekers te inspireren. Lommerbergen is een van de grootste Landal-parken met bijna 500 accommodaties. Die massa aan gasten drukt een stevig stempel op de regio. Het park rondde eerder in 2021 een grote renovatie af waarin onder meer zowel het zwembad als de verschillende retail- en horecagelegenheden werden veranderd. In dat jaar is in R&T een ruim artikel besteed aan de plannen voor deze vernieuwing in het informatiepunt. De receptie is het sluitstuk. Lastig punt voor de regio, het dorp Beesel krijgt alle aandacht in het VVV inspiratiepunt maar het andere dorp Reuver gaf zijn VVV-punt op en is nauwelijks zichtbaar in het nieuwe punt.

Aansluiting bij het DNA van Beesel

Bij de inrichting is aansluiting gezocht bij het DNA van de gemeente Beesel en specifiek bij het thema draken en draaksteken. Het draaksteken is immaterieel erfgoed en nog iedere zeven jaar vindt er een groots openluchtspektakel plaats rondom de legende van Sint-Joris die de draak versloeg. Ook in het straatbeeld van Beesel vind je nog veel herinneringen aan de legende van de draak. Wandel- en fietsroutes gebruiken ook de draak als thema. Enkele van deze routes kun je starten in Lommerbergen. Het was dan ook logisch om de draak als vertrekpunt te nemen bij het ontwerp.

Rechts de twee drakeneieren met informatie over de regio.

Rechts de twee drakeneieren met informatie over de regio.

Bij binnenkomst in de receptie valt direct de enorme drakenstaart op die door de ruimte slingert. Het is uiteindelijk in doek uitgevoerd. In de eerste tekeningen was het een decoratieve staart. Niet iedereen ziet er in de huidige uitvoering meteen de drakenstaart in. Daarmee is het visuele verband met de drakeneieren waar de informatie is ingestopt minder duidelijk. De natuurlijke uitstraling van de omgeving met veel bos en groen is vertaald in het gebruik van natuurlijke houtmaterialen.

Van teruglopende informatie naar beleving

Voor dit project kwamen verschillende opgaven bij elkaar. Zo nam het aantal bezoekers aan de VVV in Reuver af en wilden Marketing Limburg en Gemeente Beesel naar een nieuwe vorm van fysiek gastheerschap waarbij verhalen, interactiviteit en beleving centraal stonden, meldt Limburg Marketing. Tegelijkertijd maakte Landal De Lommerbergen plannen voor een nieuw receptiegebouw. Bijna 95% van alle verblijfsgasten in de gemeente Beesel overnachten op dit park. De digitale uitgifte van sleutels voor de bungalows betekent een andere rol voor de receptie met ruimte voor ook andere functies. De drie partijen hebben daarom de krachten en investeringen gebundeld om te werken aan een nieuw inspiratieconcept waarbij de receptie en VVV op een slimme manier gecombineerd worden.

De VVV heeft hiermee een volwaardige plek gekregen in het receptiegebouw. Naast de gasten van Landal De Lommerbergen zijn ook inwoners en toeristen van buiten het park van harte welkom voor toeristische informatie of om een kijkje te nemen in het nieuwe inspiratiepunt.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, marketing, vakantieparken, dmo's, informatie

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...