Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector

De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector

Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het Bureau voor Ruimte en Vrije tijd op basis van enquêtes en bedrijfsbezoeken aan 158 bedrijven uit de sector. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Gastvrij Overijssel.

Vitaliteitsmodel

Bij het vitaliteitsmodel werd een onderscheid gemaakt bij bedrijven op het gebied van kwaliteit en perspectief tussen voorlopers, hoge middenmoters, lage middenmoters, zorgenkindjes en achterblijvers. Ruim de helft van de 158 bedrijven kwam als hoge middenmoter naar voren (88 bedrijven, 56%). Geen enkele bedrijf was een achterblijver. Wel waren er 17 zorgenkindjes (11 procent).

Divers aanbod

Het onderzoek keek ook naar het aanbod in zeven deelsectoren en de zeven leefstijlen uit de Leefstijlvlinder (Avontuurzoeker, Plezierzoeker, Harmoniezoeker, Verbindingszoeker, Rustzoeker,Inzichtzoeker en Stijlzoeker). De uitkomst was dat verschillende regio’s voor verschillende doelgroepen uit de leefstijlvinder interessant zijn.

De meeste bedrijven zijn volgens de onderzoekers goed onderhouden, eigentijds en met een gunstige ligging. Ruim de helft van de bedrijven vertoont goed tot uitstekend (6%) ondernemerschap, wat zich uit een goede online vindbaarheid, hogere investeringen en zicht op veranderingen in de markt. Ook zien bedrijven veelal een stijgende lijn hun bedrijfsresultaten en bezoekersaantallen.

Belangrijke uitdagingen

De onderzoekers kwamen in een eerste werksessie met de betrokken gemeenten tot vier uitdagingen:

  • Hoe kunnen we bestaande ondernemers faciliteren om in te spelen op de kansen in de markt?
  • Hoe om te gaan met de personele uitdagingen op de bedrijven?
  • Hoe kan ondernemerschap worden bevorderd en gestimuleerd?
  • Hoe kunnen ondernemers gefaciliteerd en gestimuleerd worden om met de duurzaamheidsopgave aan de slag te gaan?

Het rapport geeft vervolgens een overzicht van mogelijke acties en instrumenten waarmee Gastvrij Overijssel aan de slag kan gaan. Uit een tweede werksessie met gemeenten bleek dat deze acties en instrumenten op draagvlak bij de gemeenten kunnen rekenen.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek richt zich op drie regio’s in Overijssel: Noordwest Overijssel, Salland en Twente, waarbij Twente nog in drie deelregio’s is onderverdeeld: Noordoost Twente, Stedenband en Zuidwest Twente. Het Vechtdal is niet meegenomen in dit onderzoek; deze regio is eerder al onderzocht door bureau Ginder (voorheen ZKA Leisure Consultants).

Het onderzoek onderscheidde zeven deelsectoren met daarbinnen subsectoren:

  • Dagattracties (Pret- en themaparken; Dieren- en plantentuinen; Kinderboerderijen)
  • Wellness en zwembaden (Sauna’s en wellness; Zwembaden; Zwemplassen)
  • Indoor leisure (Bowling; Indoor lasergamen, klim- en boulderhal, Family Entertainment Centers (FEC’s), speeltuinen, trampolineparken)
  • Cultureel erfgoed ((Openlucht)Theaters, schouwburgen, poppodia; Musea; Monumenten, molens, kastelen, landgoederen, beeldentuinen, expositieruimtes)
  • Sportief & outdoor (Klimbos, golfbanen, pitch & Putt verhuurbedrijven)
  • Bezoekerscentra (Bezoekerscentra voor natuurgebieden)
  •    Watersport (Rondvaarten, bootverhuur)
  • Link: https://www.kennisplatformoost.nl/vitaliteit-dagrecreatie-in-kaart/
    Trefwoorden: dagrecreatie, ondernemen, vitaliteit, onderzoek, Overijssel

    CELTH



    ||| Nieuws |||

    06/06/25
    Exclusief voor leden
    Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
    Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
    06/06/25
    Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
    Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
    05/06/25
    Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
    Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
    28/05/25
    Exclusief voor leden
    Méribel kiest bureau Hopscotch
    Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
    26/05/25
    Exclusief voor leden
    Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
    Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
    26/05/25
    Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
    AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
    26/05/25
    Exclusief voor leden
    In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
    Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
    23/05/25
    Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
    Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

    ||| Agenda |||

    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...