Geplaatst op: 14-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vitale Vakantieparken | Deel 6: Carré-debat Opkopen Vakantieparken

Vitale Vakantieparken | Deel 6: Carré-debat Opkopen Vakantieparken

Het eerste landelijke congres vitale vakantieparken had als thema ‘Bent u klaar voor de toekomst?’. Voor de organisatie tekenden het ministerie van Binnenlandse Zaken, de provincie Drenthe en Vitale Vakantieparken Drenthe. In een serie artikelen doen we verslag van dit congres. Tijdens een carré-debat wisselden de ruim 50 deelnemers hun standpunten uit rond het opkopen van vakantieparken. 

Merlijn Pietersma van ZKA (nu Ginder) leidde het debat. Volgens hem staan we nog maar aan het begin van een grote consolidatiegolf en zullen de miljarden ons nog om de oren vliegen. Hij vond een divers aanbod van groot belang maar had ook de ervaring dat kleine parken zonder beheerder snel verloederen. Ook overheden zijn aan zet en voor gemeenten de schone taak duidelijke grenzen te stellen. 

Een carré-debat werkt heel eenvoudig. De deelnemers moeten een standpunt kiezen en dat verdedigen. Er waren vier mogelijke standpunten die varieerden van marktwerking, eisen stellen tot het idee dat het niet vanzelf goed komt. De creatieven onder de deelnemers mochten in het vak ‘Ik heb een beter idee’ hun briljante zienswijze naar voren brengen. En wat leverde het debat op? We hebben per zijde van het carré de inzichten op een rijtje gezet.

1 Laat de markt zijn werk doen

In het vak ‘Laat de markt zijn werk doen’ zaten relatief veel deelnemers die in het opkopen van vakantieparken door ketens juist helemaal geen probleem zagen. Een deelnemer vergeleek de recreatiemarkt met die van supermarkten. Daar heb je naast de grote ketens ook florerende speciaalzaken. En zo zal het de recreatiemarkt ook vergaan. Naast de ketens is er heus nog ruimte voor fijne familiebedrijven. Anderen stelden dat ketens met veel bedrijven ook voor diversiteit kunnen zorgen. Anderen gingen er meer met gestrekt been in en stelden dat ‘bij niet vitale bedrijven gewoon slechte ondernemers zitten’ of dat er ‘gewoon te veel slecht aanbod’ is. Weer iemand anders stelde dat we een probleem hebben omdat het niet goed is gegaan, waarmee werd gedoeld op de vele protesten van jaarplaatshouders die na vele jaren de camping afgebonjourd werden. 

2 Eisen stellen

In het vak ‘Eisen stellen’ werden veel oplossingen aangedragen om enerzijds het uitponden minder interessant te maken en aan de andere kant ondernemers te helpen met de financiering. Ook werd gewezen op het feit dat het juridisch en ruimtelijk instrumentarium waarmee ondernemers te maken hebben heel ingewikkeld is. Velen waren het neo-liberalisme wel voorbij en wilden verplichtingen stellen aan zowel kopers als verkopers. Zo kunnen bij nieuwe parken eisen worden gesteld rond toeristische exploitatie, verplichte verhuur en een bedrijfsmatige exploitatie. Breder getrokken moeten recreatieondernemers meer denken vanuit bestemmingsmanagement en om de natuur te redden moet meer worden gewerkt aan recreatiezonering. Gemeenten kregen nog een opdracht mee door niet alleen te denken aan parken die te vitaliseren zijn want juist bij niet vitale vakantieparken ligt een koper met herstructureringsplannen op de loer. Tot slot legde een deelnemer nog een klein bommetje onder de sector door te stellen dat het uitponden van nu heel goed kan gaan maar ook het grote probleem van de toekomst kan worden. 

3 Het komt niet vanzelf goed

In het derde vak zaten vooral deelnemers die denken dat het niet meer vanzelf goed komt. ‘De tijd van pappen en nathouden is voorbij”, karakteriseerde een deelnemer het treffend. Een ander vond dat het tijd voor actie was en ondernemers moeten met wortel en stok worden verleid tot de juiste keuzes. Voor permanente bewoning was weinig compassie: "Mensen die op een recreatiepark wonen, zijn bewust door ‘rood’ gereden.” Toch zit daar ook een probleem want we zitten met een huisvestingsprobleem en de overheid stuurt maar wat graag ‘probleemgevallen’ naar onze sector door die er vervolgens door de handhaving van die eigen overheid weer vanaf gezet worden. Toch zag deze groep ook lichtpuntjes want we worden als sector steeds volwassener benaderd. "Perspectief bieden aan alle actoren”, was wel essentieel en dat vereist vanuit de overheid veel meer regie en menskracht.

4 Ik heb een beter idee

De groep die een beter idee had, was vooral sterk in de analyse van de ontwikkelingen op vakantieparken. Zo stelden ze dat uitponding niets met toerisme te maken heeft maar vooral een vastgoedmarkt is. Ook zagen ze problematische uitponding vooral op toeristisch zwakke locaties. En als het gegarandeerde rendement voorbij is, ligt verloedering op de loer. Oplossingen waren er ook. Zo moeten er provinciale visie komen waarin duidelijk staat waar uitponding wel (toeristische locaties) en waar niet (niet-toeristische locaties) kan. Om de verleiding van het grootkapitaal te weerstaan moet de overheid ontwikkelfondsen inrichten voor ondernemers die willen investeren. Goede ondernemers moeten daarnaast ondersteund en begeleid worden. Waar ongewenste ontwikkelingen plaatsvinden moet meer dwang worden toegepast. Desnoods parken aan tafel zetten totdat een oplossing wordt gevonden. Dat vereist een krachtdadige overheid en die zagen nog niet veel deelnemers: "Onze opdracht is zo complex dat er meer kennis en mankracht moet komen bij gemeentes. Er moet een enorme switch komen op gemeente huizen door meer integraal te gaan werken. Daarnaast moeten we ons ook realiseren dat niet alle van de 25% niet-vitale bedrijven een toekomstperspectief hebben. Voor nu is het vooral zorgen dat de kraan niet blijft lekken en bedrijven in de gevarenzone komen. Een gesprek kan al met een simpele vraag starten: "Waarom lukt het niet meer?”. Voor bedrijven waar ondanks alle hulp geen perspectief meer is, kan de bulldozer de enige harde maar doeltreffende oplossing zijn. 

Gisteren publiceerden we deel 5 over toeristische ondernemerschap / morgen deel 7: De afsluiting

Trefwoorden: verbllijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, toekomst, vitale vakantieparken

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...