Geplaatst op: 16-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Wat doe je met restmateriaal van iconische Domtoren?

Wat doe je met restmateriaal van iconische Domtoren?
Wat doe je met het restmateriaal van de Domtoren? Foto: Utrecht Marketing.
Iedereen die een creatief doel voor het puin, gruis en de blokken van de Domtoren heeft kan dat vanaf vandaag indienen. Een jury beoordeelt de ingezonden ideeën en de winnende suggesties worden ook daadwerkelijk uitgevoerd. De Domtoren gaat circulair.

Elk idee, hoe wild, groot of klein ook, is welkom op vandomtotsteengoed.nl. Zo krijgt elk stukje steen dat vrijkomt tijdens de restauratie een nieuw leven, meldt de organisatie.

De organisatie koppelt de winnaars indien nodig aan Utrechtse makers. 16 september 2021 sluit de indienperiode waarna de jury de beste ideeën selecteert. De suggesties mogen echt alle kanten op gaan. Eerder geopperde ideeën zijn bijvoorbeeld vazen, een parkbank, een schaakspel van Dompuin en een tatoeage van Domgruis.

De jury bestaat uit circulaire experts, duurzaam erfgoeddeskundigen, creatievelingen en ondernemers. Ook wethouder Eelco Eerenberg, verantwoordelijk voor de Domtoren, beoordeelt de inzendingen. 

"Bij mij borrelt er gelijk van alles op wat je zou kunnen doen met de stenen van de Domtoren. Maar ik ben ervan overtuigd dat er zoveel meer mensen zijn die nog veel creatievere, innovatievere en gekkere dingen kunnen bedenken dan ik. Vooral die mensen daag en nodig ik uit om hun idee in te dienen. Met als doel om voor werkelijk iedereen die, net als ik, verliefd is op ons stadsicoon, een stukje Domtoren binnen handbereik te brengen.” 18 november 2021 maakt de jury tijdens een live event de winnaars bekend.

Lichtkunstproject

De ideeënwedstrijd maakt onderdeel uit van ‘Van Dom tot steengoed’ dat tot doel heeft het restmateriaal dat vrijkomt tijdens de restauratie een duurzame bestemming te geven en geld op te halen voor het lichtkunstproject ‘In Lumine Tuo’ zodat het icoon van de stad na het afronden van de restauratiewerkzaamheden weer straalt. Hiervoor hebben Stichting Utrechts EigenDom, die gelden werft voor extra restauratieprojecten van de Domtoren, en de circulaire doeners van Brokkenmákers de krachten gebundeld met de gemeente Utrecht en Utrecht Marketing.

Niets gaat verloren

Eind 2024 is volgens de planning het restmateriaal van de restauratie van de Domtoren verwerkt in allerlei Utrechtse producten en projecten in de stad. Ook wordt een exclusief aantal ornamenten (versieringselementen) geveild en verloot en worden stenen te koop aangeboden. Zo is het voor alle Utrechters mogelijk een stukje Domtoren in huis te halen. Passend bij de tijd van nu gaat er zo min mogelijk van het materiaal verloren en wordt de Domtoren op innovatieve wijze doorgegeven aan de volgende generatie
Topics:Beleid
Trefwoorden: erfgoed, circulair, Utrecht, icoon, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...