Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021

Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021

De enige onafhankelijke en prestigieuze vakprijs voor de Nederlandstalige reisjournalistiek bestaat al sinds 2007 en is vernoemd naar de veelgeprezen reisjournalist en –auteur Aad Struijs (1946-2004). De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Jaarbeurs Utrecht en de partners Baltus Communications, USP Marketing PR en het Nederlands Bureau voor Toerisme.


Stephanie Pander (Print), Laura van de Wal (Blog), Simone Wittgen (Foto) en Jessica de Korte (Video) winnen de Aad Struijs Persprijs 2021, die dit jaar in het teken staat van Nederland.  De vier winnaars zijn gisteren bekendgemaakt tijdens de online uitreiking in de B2B lounge van het Vakantie Festival van de Vakantiebeurs. Zij ontvangen elk een trofee en een geldbedrag.

De jury koos de winnaars uit dertien genomineerden. In totaal stuurden schrijvers, bloggers, fotografen en filmers uit Nederland en België honderd inzendingen in. Een verrassend groot aantal omdat vanwege alle wereldwijde reisbeperkingen vanwege corona dit keer is gekozen voor Nederland als exclusief thema.

 

Winnaar Print: Stephanie Pander met "Wachten op hoogwater” in Vogue Living

De printjury, bestaande uit de reisjournalisten Hans Bouman, Anne Wesseling,  Marcella van der Kruk en schrijfster Arita Baaijens over de winnende inzending: Stephanie Pander reist in het sfeervolle en beeldende ‘Wachten op hoog water’ langs de Waddenkusten en ontdekt daar tot haar verrassing geen boze Groningers (‘bodembeweging’!) maar adellijke borgen, huilende Maria’s en schilderachtige wierdedorpen.

 

Winnaar Blog: Laura van der Wal met "Ontdek Radio Kootwijk” op www.heyhoneyguide.com

De blogjury, bestaande uit Sandra van Bijsterveld, Antonette Spaan en Eva Hopstaken, over de winnende inzending: Laura’s blog is aantrekkelijk om te lezen. De eerste zin schetst meteen de situatie. Die persoonlijke beleving wordt afgewisseld met praktische informatie en een stukje geschiedenis. Jammer genoeg geen kaartje, wel een link naar de agenda voor een eventuele excursie.

 

Winnaar Foto: Simone Wittgen met "Vliefd!” in magazine In eigen land

De gecombineerde foto- en videojury, bestaande uit de fotografen Frits Meyst, Michael Kooren en Chris König en videomaakster Grietje Evenwel over de winnende inzending: Vlieland is een zachtroze droom. Als je Simone volgt in haar reis over het eiland kun je niet anders dan ook ‘vliefd’ te worden. Geen dramatische contrasten en dynamische composities, maar totale rust. Simone neemt ons mee in haar droom. De op het eerste gezicht ‘eenvoudige’ plaatjes, zitten met een subtiele professionaliteit in elkaar. En als je ze tegen elkaar afzet, versterkt dat verhaal. Wat wel ontbreekt is een mooi close portret van een eilandbewoner, bijvoorbeeld de geitenhoeder of een strandjutter.

 

Winnaar Video: Jessica de Korte met "Waterlinie Fietsroute” op het youtube-kanaal Fietsvlogger     

De jury over de winnende inzending: Jessica neemt ons in drie afleveringen, uiteraard op de fiets, mee langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Onderweg maakt ze aantrekkelijke fiets- en dronebeelden die ze zelf aan elkaar praat. Al zodra Jessica bij het begin van de eerste video in beeld verschijnt, krijg je er zin in. Ze heeft een fijne, rustige en tegelijkertijd enthousiaste uitstraling voor de camera. Het is fijn om met haar op pad te zijn! Maar ze laat ook anderen aan het woord, wat diepgang geeft aan de hele reportage. Het verheft de video’s boven een ‘vlog’, en maakt het meer tot een allround verslaggeving.

 

Winnaar Vakantiebeurs/ASP Publieksprijs: Jurrien Veenstra met "Eilandhoppen” in Lonely Planet Magazine.

Voor het tweede jaar kon het publiek via de site van de Vakantiebeurs stemmen op de inzendingen, dit jaar in de categorie Foto.  Uit de drie genomineerde reportages koos het publiek als beste Jurrien Veenstra met "Eilandhoppen” in Lonely Planet Magazine.

Link: https://www.aadstruijspersprijs.nl/
Trefwoorden: Award, Aad Struijs Persprijs 2021, winnaars vakprijs

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...