Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horeca- en recreatiesector misschien wel het hardste. De sector waarin op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei maar liefst 10.750 mensen werkzaam zijn, maar nu talloze banen, organisaties en toeleveranciers onder zware druk staan. Alleen door blijvend te investeren in deze sector, in de promotie en vooral door samenwerking van ondernemers en overheden, blijft deze regio op het netvlies van bezoekers uit Utrecht en de rest van Nederland, België en Duitsland als topbestemming voor eendaagse bezoekers en (korte) vakanties. ‘Het herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021’ en de publiekscampagne ‘Hiermoetjezijnop#opdeheuvelrug’ zijn hier een goed voorbeeld van.
Investeer in herstel De regio’s zetten in voor maximaal herstel van deze sector, ieder met een eigen inbreng. Een sector die economisch en sociaal zo belangrijk is, verdient steun uit iedere hoek. Ze vragen daarom aan overheden en bedrijfsleven om ook in 2021 door te zetten op investeren in lokale en regionale (marketing)kracht en leefomgeving: - Maak de beperkende regels zoveel mogelijk op maat, zodat locaties waar bezoek veilig is, wél open kunnen zijn.
- Geef lokale initiatieven het podium dat ze verdienen en laat zien wat de Heuvelrug en de provincie Utrecht te bieden heeft. Roep op om lokaal te beleven en lokaal te genieten. Zodat inwoners hun eigen omgeving nog beter leren waarderen. Zo maak je van inwoners de beste ambassadeurs van de provincie Utrecht.
- Zet in op regionale en Heuvelrug-brede samenwerking. Als we onze krachten bundelen zijn we beter zichtbaar voor relevante doelgroepen. Zo kunnen we onze ondernemers steunen, de cultuursector overeind houden, bewoners en bezoekers vragen onze kwetsbare natuur te respecteren en blijven genieten van al het moois dat onze regio te bieden heeft.
- Blijf regiomarketing-initiatieven ondersteunen. Alleen met inzet van voldoende middelen kunnen de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei aanhaken op de samenwerking in de regio Utrecht. Benut hiervoor waar nodig ook budgetten uit andere portefeuilles, dat wil zeggen naast Economische Zaken en Recreatie & Toerisme, ook uit Zorg en Welzijn, Cultuur etc
Link: https://www.opdeheuvelrug.nl/plan-je-bezoek/hier-moet-je-zijn, https://magazine.opdeheuvelrug.nl/herstelplan-heuvelrug/
Trefwoorden: Economische steun, sociale steun, investering herstel
|
|
11/08/25
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
|
11/08/25
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
|
11/08/25
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
|
11/08/25
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
|
06/08/25
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
|
06/08/25
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
|
05/08/25
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
|
05/08/25
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
03/09/25 t/m 07-09-25
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
|
11/09/25
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
01/10/25
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
|
|