Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector

Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren. In het tweede kwartaal waren er 7% meer e-shoppers dan een jaar geleden. Nederland telt nu in totaal 12,5 miljoen e-shoppers. Dat blijkt uit cijfers van Thuiswinkel Waarborg.

De online bestedingen aan diensten zoals reizen en tickets daalden in het tweede kwartaal scherp (-45%) maar werden ruimschoots gecompenseerd door een groei in uitgaven aan producten (+52%). Verleggen we de focus naar aantallen aankopen dan zien we dat het aantal online aankopen groeide  met 36%. De aankopen van diensten daalden met 35% en die van producten groeide met 52%. 

De opgelegde restricties tegen de verspreiding van het coronavirus zorgden voor een lager aantal online kopers voor bijvoorbeeld vliegtickets, pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen. Zo daalden de online uitgaven aan pakketreizen met 81% en die aan losse vliegtickets en accommodaties met 24% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2019.


Trefwoorden: online winkelen, attractieparken, evenementen, vakanties, pakketreizen, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.