Geplaatst op: 13-07-2020 Auteur: Ton Vermeulen NRIT
Miljoenenverlies voor Blijdorp, dierentuin start actie
De coronacrisis hakt er bij Diergaarde Blijdorp flink in. De stichting kijkt aan tegen een miljoenenverlies en roept iedereen op de dierentuin financieel te steunen.
"De sluiting, vanaf 16 maart, om de verspreiding van het Coronavirus te stoppen en de gefaseerde en beperkte heropening vanaf 20 mei hebben een groot gat geslagen in onze begroting”, zegt Blijdorp directeur Erik Zevenbergen die vandaag het startschot heeft gegeven voor de donatiecampagne: ‘Ik ben een Blijdorpert’. "We zetten alle zeilen bij, maar nu is het punt gekomen dat we het echt niet meer alleen aan kunnen. Daarom vragen we iedereen die de Diergaarde een warm hart toedraagt: Help mee, steun onze dierentuin en draag trots uit ‘Ik ben een Blijdorpert!’”
Op dit moment kan Blijdorp maximaal 40% de normale bezoekerscapaciteit benutten. "Het was eerst van het grootste belang om een veilige en leuke dag uit te kunnen bieden, waarbij we de nieuwe protocollen goed moesten doorvoeren,” aldus Zevenbergen. "En dat doen we hier met opgestroopte mouwen en met z’n allen. Dus staan ook de mensen van kantoor met een geel hesje en portofoon af en aan in de tuin en zou het zo maar kunnen zijn dat uw toegangskaartje door mij persoonlijk werd gescand de afgelopen weken.” Samen de schouders eronder, dat kenmerkt de Blijdorpert en daar rekent de Diergaarde dan ook op.
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.