Geplaatst op: 02-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden heeft afscheid genomen als lector productiviteitsverbetering bij de Breda University of Applied Sciences. Bij zijn afscheid constateerde hij tevreden dat productiviteit in de branche inmiddels op de agenda staat. Verheijden is nog niet klaar bij Buas en heeft nu de opdracht om betere afstudeerscripties bij stagebedrijven te realiseren zodat die de bedrijfsvoering ook positief beïnvloeden.


Bij zijn afscheid kon Verheijden het niet laten om zijn visie op de branche te presenteren. Een visie waarin toeristische bedrijven zich moeten ontwikkelen van producent naar regisseur van belevingen. Die visie komt niet uit de lucht vallen en heeft alles te maken met de zes trends die hij signaleert:


Trend 1: Individualisering / Customised service

Trend 2: Tourism with a purpose

Trend 3: Internationalisering en differentiatie

Trend 4: Kosten groeien harder dan de productiviteit

Trend 5: Een kritische omgeving

Trend 6: De co-creative citizen


Consument is sterk veranderd

Verheijden ziet een veranderende structuur van het familieleven waar gezinnen met vader, moeder en twee kinderen al lang niet meer gemeengoed zijn. Verder heeft van alle 30-minners 60% een HBO of universitaire opleiding en die zijn in hun vrije tijd naar meer op zoek dan simpel vermaak. "Ze willen zichzelf ook ontwikkelen”, stelde Verheijden. "Dat heeft grote gevolgen voor het standaard aanbod aan activiteiten en vermaak dat nu wordt geboden. Deze zullen veel meer op maat gemaakt moeten worden.” Verder ziet hij in de Nederlandse toeristische sector steeds meer Europese toeristen. "Dat heeft tot gevolg dat we ons aanbod letterlijk en figuurlijk meer smaak moeten geven.” Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen we volgens Verheijden goed moeten nadenken over meer self-service. Een concept dat veel consumenten prettig vinden omdat er dan meer tijd is voor echt persoonlijke aandacht.


Bedrijven hebben daarnaast ook nog eens te maken met een kritische omgeving die in staat is om grote plannen zoals Brouwerseiland of de Efteling naar de prullenbak te verwijzen. "De recreatieboodschap is geen populaire meer”, constateerde Verheijden nuchter die ook zag dat bestuurders hun nek niet meer uit steken voor onze branche, waar geen kiezers te winnen zijn. Die kritische buren zijn voor het toeristisch bedrijfsleven nog eens een grote concurrent omdat zij via allerhande deelplatforms op een internationale schaal de krenten uit jouw pap weten te vissen.


Meer maatwerk en differentiatie

Samenvattend constateert Verheijden dat de sector veel meer maatproducten en diensten moet aanbieden. Deze moeten meer aansluiten op de doelstellingen van de consument die hoger in de piramide van Maslow zit. Door het diverse publiek met even diverse wensen is meer differentiatie geen keuze meer maar een vereiste. Daar moeten bedrijven met oplopende arbeidskosten slim mee omgaan.


De participatie-economie

Oplossingen zag Verheijden in de zogenaamde participatie-economie. Want een destinatie is een samengesteld product en je hoeft als aanbieder van bijvoorbeeld een verblijf niet alle producten en diensten zelf te produceren. Je kunt die kritische burger, die ook graag een centje bijverdient, als dienstverlener aan je bedrijf binden. Door bijvoorbeeld met jouw gasten op pad te gaan en vogels te gaan spotten, of een golfclinic, jogales of fotocursus te geven.


Het mes snijdt daarmee volgens Verheijden aan twee kanten: "Je betrekt burgers bij je customized service waardoor je dat gedifferentieerde product kunt aanbieden dat aansluit bij de individuele behoeftes van de nieuwe consument. Het draagvlak voor toerisme bij de burger wordt daardoor versterkt. Omdat je met ‘losse’ krachten werkt, verlaag je ook nog eens je kosten.” Toeristische bedrijven moeten zich daarmee ontwikkelen van producent naar regisseur.



Meer lezen over de visie van Han Verheijden?

Bestel dan zijn boek ' 40 cruciale management tips voor de leisure en 20 columns die trends en markten verhelderen'. Een must have voor iedereen die start in deze branche maar zeker ook als je er al jaren in werkt. De adviezen zijn perfect te gebruiken door ondernemers en beleidsmakers. "Ik hoop dat dit boek voor jou een bouwsteen mag zijn in je persoonlijke kennisontwikkeling.”

Bestel eenvoudig via:
www.nritmedia.nl/store/52/


Trefwoorden: trends, toerisme, ondernemen, bedrijven, organisatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    13/06/25
    Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
    De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
    13/06/25
    ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
    Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
    13/06/25
    Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
    De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
    13/06/25
    Exclusief voor leden
    Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
    Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
    13/06/25
    Exclusief voor leden
    Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
    Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
    13/06/25
    Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
    Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
    12/06/25
    Exclusief voor leden
    Texel krijgt betere kustbescherming
    Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
    12/06/25
    Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
    Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

    ||| Agenda |||

    19/06/25
    19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
    Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...