Geplaatst op: 29-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Trends onder jongvolwassenen 2019

Hoe ga je als sector hier mee om?

Trends onder jongvolwassenen 2019
Jongeren (18-25 jaar) vormen de nieuwe generatie voor heel veel diensten en producten voor de sector leisure. Van evenementenorganisator tot accommodatie, je krijgt met hen te maken. Het is een positieve generatie. Optimistisch. Ze maken zich zorgen over het milieu en ondertussen is het welzijn onder deze generatie hoog.

De meeste 18- tot 25-jarigen vinden dat het de goede kant opgaat met Nederland. Ze ervaren maatschappelijke kwesties als criminaliteit, de multiculturele samenleving, de bevolkingsdichtheid en de mentaliteit in Nederland niet als een groot probleem. Milieuvervuiling wordt daarentegen wel relatief vaak als een groot probleem ervaren. Dat meldt het CBS op basis van het Jaarrapport Landelijke Jeugdmonitor 2019.

1,5 miljoen

Begin 2018 telde Nederland bijna 4,9 miljoen jongeren tot 25 jaar. Onder hen waren 1,5 miljoen jongvolwassenen (18 tot 25 jaar). Deze jongvolwassenen is in 2018 gevraagd hoe zij vinden dat het gaat met Nederland en hoe zij denken over vijf maatschappelijke kwesties. Ongeveer 7 op de 10 van de jongvolwassenen waren optimistisch en vonden dat het een beetje of duidelijk de goede kant opgaat met Nederland. Van de mensen van 25 jaar of ouder had 60 procent deze mening.

Jongeren vinden milieuvervuiling groot probleem

Van de vijf genoemde maatschappelijke kwesties vonden jongeren milieuvervuiling met 45 procent het vaakst een groot of een heel groot probleem. Hoewel dit niet verschilt van het aandeel bij de 25-plussers, vinden jongeren milieuvervuiling wel wat vaker dan de 25-plussers een heel groot probleem; 11 tegenover 8 procent. De andere vier maatschappelijke kwesties werden door 14 tot 30 procent van de jongvolwassenen als een groot of een heel groot probleem beschouwd; 3 tot 5 procent vond deze zaken een heel groot probleem. Wat betekent dat?

Jongeren waren positiever over maatschappelijke kwesties dan 25-plussers. Zo vond 30 procent van de jongeren criminaliteit een (heel) groot probleem, tegenover ongeveer de helft van de oudere groep. Een vijfde van de jongeren vond de bevolkingsdichtheid een (heel) groot probleem, tegenover ruim een kwart van de rest van de bevolking. Ook de multiculturele samenleving en de mentaliteit in Nederland werden door jongeren minder vaak als een (heel) groot probleem ervaren dan door personen van 25 jaar of ouder. 

70% jongvolwassenen heeft hoog persoonlijk welzijn

Ook over hun persoonlijke leven zijn jongeren overwegend positief. Zeven op de tien jongvolwassenen hadden in 2016/2018 een hoog persoonlijk welzijn. Jongeren gaven zichzelf relatief vaak een 7 of hoger voor hun opleiding of beroep (90 procent), hun gezondheid en hun sociale leven (respectievelijk 84 en 85 procent). Ook voelden jongeren zich vaak veilig en waren zij vaak tevreden over hun woonbuurt. 

Jongeren maakten zich relatief vaak zorgen over hun financiële toekomst en hadden relatief weinig vertrouwen in instituties; iets meer dan de helft van de jongeren is hier positief over.

Sinds het begin van de meting in 2013 is het aandeel jongeren met een hoog persoonlijk welzijn licht gestegen. Jongeren maakten zich in 2018 minder zorgen over hun financiële toekomst en hadden meer vertrouwen in instituties dan in 2013.

Meer weten over de leefsituatie van jongeren?

Het CBS presenteert voor de twaalfde keer het Jaarrapport van de Landelijke Jeugdmonitor. In dit rapport leest u meer over de leefsituatie van jongeren. Hierbij komen verschillende thema’s aan bod. Hoe ziet de gezinssituatie van de jongeren eruit? Hoe vaak leven zij bijvoorbeeld in een eenouder- of bijstandsgezin? Hoe doen jongeren het op school en werken ze? Hoeveel jongeren komen in aanraking met criminaliteit? Zijn er verschillen in leefstijl tussen jongvolwassenen en waarvoor gebruiken jongeren het internet zoal? Dit en meer kunt u teruglezen in het Jaarrapport en op de website van de Landelijke Jeugdmonitor.

Trends toerisme

Wil je alles weten over trends in toerisme en recreatie? Bekijk dan de korte samenvatting Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Of bestel meteen het complete Trendrapport.

Trefwoorden: jongeren, trends, jongvolwassen

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Depot Boijmans drie dagen open
Naast 7.000 bezoekers ook een breed online programma.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.