Geplaatst op: 26-07-2019

Campagne tegen dierenattracties

Campagne tegen dierenattracties

Dierenbeschermingsorganisaties zijn een campagne gestart om vakantiegangers te waarschuwen niet naar attracties te gaan met waar ze zich kunnen vermaken met wilde dieren.


Olifanten wassen, zwemmen met dolfijnen, wandelen en knuffelen met leeuwen of tijgers of voor een foto poseren met apen. Het klinkt onschuldig, maar voor de dieren is het verschrikkelijk. Dagelijks worden er meer dan 550.000 dieren mishandeld voor toerismedoeleinden.

Dierenmishandeling

  

World Animal Protection, Stichting SPOTS en Stichting AAP starten daarom vandaag een online bewustwordingscampagne. Tijdens de drukste weken op Schiphol wijzen ze toeristen op het leed dat schuilgaat achter dit vermaak met wilde dieren. World Animal Protection, Stichting SPOTS en Stichting AAP willen deze groeiende vorm van dierenmishandeling onder de aandacht brengen van een groot publiek. Toerisme waar wilde dieren bij betrokken zijn, is wereldwijd big business. Jaarlijks gaat er naar schatting 250 miljard dollar in om.

Indringende video

  

Reizigers in de omgeving van Schiphol worden online gewezen op het dierenleed met een indringende video: THINK AGAIN. De drie organisaties vragen reizigers om de video te delen en niet bij te dragen aan deze vorm van ‘vermaak’. De drie organisaties roepen toeristen op: Als je op een wild dier kunt rijden, met ze kunt wandelen of zwemmen, ze kunt voeren, wassen of knuffelen of een selfie met ze kunt maken, doe dit dan niet. Het lijkt zo leuk, maar je ziet vaak niet wat voor dierenleed hierachter schuilgaat. Deze dieren worden uit het wild weggerukt en verhandeld of zelfs speciaal voor dit doeleind gefokt. Ook worden ze vaak op gruwelijke wijze getraind zodat ze ‘geschikt’ worden voor de omgang met toeristen of om kunstjes te vertonen. Think again! 



Tips voor een diervriendelijke vakantie

  

Als toerist kun je dieren helpen door attracties met wilde dieren te mijden. Bijvoorbeeld door:

  • Niet op de foto te gaan met een wild dier 
  • Niet met wilde dieren te knuffelen, wandelen of zwemmen 
  • Geen olifanten te voeren, wassen of erop rijden
  •  Niet naar shows te gaan waarin wilde dieren kunstjes doen (circussen of dolfijnenshows)
  • Alleen echt diervriendelijke opvangcentra te bezoeken, waar geen interactie met wilde dieren mogelijk is.

 
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...