Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Marieke Politiek per 1 mei bij NBTC verantwoordelijk voor Intell & Insights

Marieke Politiek per 1 mei bij NBTC verantwoordelijk voor Intell & Insights
Per 1 mei wordt Marieke Politiek als Team Lead verantwoordelijk voor Intell & Insights bij NBTC Holland Marketing. Zij volgt daarmee Kees van der Most op, die na 30 jaar bij NBTC zijn eigen onderzoeksbureau start. Marieke is ruim tien jaar werkzaam bij NBTC, de laatste jaren in de functie van senior marktonderzoeker.


Expertisecentrum Intell & Insights

"Marieke kent als geen ander de uitdagingen waar de sector en NBTC voor staan en de bijdrage die marktonderzoek en data-analyse daaraan kunnen bijdragen”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur. "De huidige afdeling gaat zich de komende tijd ontwikkelen tot een expertisecentrum Intell & Insights, waarmee we sector en partners betere en actuelere inzichten bieden die bijdragen aan effectieve initiatieven ten behoeve van de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Hiervoor werken we nauw samen met uiteenlopende andere partijen die over relevante data en kennis beschikken. Dit vraagt een andere manier van werken, nieuwe rollen en verantwoordelijkheden. Ik heb er alle vertrouwen in dat Marieke, samen met het team, deze gewenste beweging kan maken”.


Van onderzoek naar insights

Marieke: "Ik ben ontzettend blij met deze uitdagende stap, waarin ik nadrukkelijk een rol kan spelen in de beweging van marktonderzoek naar intell & insights. Marktonderzoek is aan veel veranderingen onderhevig. Er zijn nieuwe (big) databronnen die we kunnen gebruiken, inzichten moeten sneller beschikbaar zijn en de marktonderzoeker krijgt steeds vaker een meer faciliterende rol. Ik heb me de afgelopen jaren bij NBTC al intensief mogen bezighouden met deze nieuwe uitdagingen van ons vak. Ik kijk ernaar uit om samen met het team te bouwen aan een expertisecentrum dat waardevolle inzichten kan leveren, voor NBTC, haar partners en de hele sector”.


Namens NBTC wordt Marieke ook directeur van de joint-venture NBTC-NIPO Research. In die rol werkt zij nauw samen met Helena Klok, die de rol namens Kantar TNS vervult.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...