Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-06-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eindhoven wint voor de derde keer Nationale Citymarketing Trofee

Eindhoven wint voor de derde keer Nationale Citymarketing Trofee
Een blije Peter Kentie (m) met jurylid Eric Braun (l) en de dagvoorzitter (r)
De gemeente Eindhoven is uitgeroepen tot de beste citymarketing gemeente van Nederland van het afgelopen jaar in de categorie gemeenten vanaf 120.000 inwoners. Peter Kentie van citymarketingorganisatie Eindhoven365 nam de prijs in ontvangst. Andere genomineerde gemeenten waren Zwolle, Den Haag en ’s-Hertogenbosch. In de categorie tot 120.000 inwoners hebben de gemeenten Lelystad en Woerden in verband met hun inzet en ambitie een aanmoedigingsprijs ontvangen. De uitreiking vond plaats in het ATLAS Theater in Emmen tijdens het Nationaal Congres Citymarketing waar burgemeester Ton Rombouts van ’s-Hertogenbosch is verkozen tot Citymarketing Personality of the Year.

Eindhoven wint al voor de derde keer sinds de prijs in 2010 is ingesteld naast Den Haag dat ook al drie maal heeft gewonnen en Eindhoven dit jaar nipt voorbleef. Grote vraag is waarom de ambities en professionaliteit van de andere grote steden achterblijven. De jury spreekt van een klein aantal topgemeenten, de Champions League op het gebied van citymarketing, een wat bredere subtop en een groot veld van gemeenten die nog in de eerste stadia van ontwikkeling verkeren: "Het onderscheid blijkt in het bijzonder uit de integrale en professionele aanpak en organisatie, de inbedding in het gemeentelijk beleid, dataverzameling en effectmeting, de regionale samenwerking en de (inter)nationale uitstraling." De jury erkent wel dat budgetverschillen een rol spelen. Maar ook in de categorie kleine steden kon de jury geen winnaar aanwijzen en reikte aan de twee genomineerde steden Lelystad en Woerden een aanmoedigingsprijs uit. Lees hier in een interview met Peter Kentie meer over de aanpak van Eindhoven.


Jury op zoek naar spraakmakende en opvallende marketingactiviteiten

Gemeenten konden zichzelf aanmelden voor de Nationale Citymarketing Trofee. De aanmeldingen hebben geleid tot vier nominaties in de categorie boven 120.000 inwoners en twee in de categorie onder 120.000 inwoners. Bij de beoordeling heeft de jury gekeken naar vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken naar spraakmakende en/of opvallende marketingactiviteiten in 2016 en was de jury op zoek naar vernieuwing en de bijdrage aan het vakgebied. De keuze is dit jaar gevallen op de gemeente die met haar citymarketing de brede en ambitieuze aanpak koppelt aan regionale samenwerking, kennisvermeerdering en informatie-uitwisseling.


Nipte winst voor Eindhoven

De jury heeft uiteindelijk een keuze moeten maken tussen Eindhoven of Den Haag en heeft gekozen voor de gemeente die met haar citymarketing de brede en ambitieuze aanpak koppelt aan regionale samenwerking, kennisvermeerdering en informatie-uitwisseling. De presentatie van Eindhoven was daarnaast van uitzonderlijk hoge kwaliteit.


Citymarketing in Eindhoven op een goed doordacht en structureel professioneel niveau

Eindhoven maakt opnieuw haar hoge ambitie waar en toont zich hiermee een blijvende topgemeente op het gebied van citymarketing. De Eindhovense citymarketing beweegt zich op een goed doordracht structureel en professioneel niveau, er wordt nauw samengewerkt met de regio en kennisvermeerdering en uitwisseling staan hoog in het vaandel. Het internationale citymarketing project "JustESTonishing” in Estland spreekt hierbij tot de verbeelding. De rol van Peter Kentie als citymarketeer acht de jury in dit proces van grote waarde.


Pluim voor Zwolle

Voor Zwolle heeft de jury een eervolle vermelding omdat de stad van een forse gemeentelijke bezuiniging een kans heeft weten te maken. Er heeft een duidelijke transitie plaatsgevonden van VVV-functie naar het opzetten van een citymarketingbeleid. De partners in de stad worden steeds meer gekoppeld aan het citymarketingbeleid, terwijl citymarketingelementen ook steeds meer terugkomen in gemeentelijke beleidsplannen. Met relatief beperkte middelen is Zwolle volop in ontwikkeling.


Aanmoedigingsprijs voor Lelystad en Woerden

In de categorie gemeenten tot 120.000 inwoners waren de gemeenten Lelystad en Woerden genomineerd. De jury heeft geconstateerd dat beide genomineerde gemeenten nog forse stappen moeten maken op het gebied van citymarketing. Dat geldt met name op de onderdelen meetbaarheid van de effecten van het gevoerde citymarketingbeleid en de integrale aanpak van citymarketing binnen het gemeentelijk beleid. Daarnaast is er vooral sprake van stadspromotie en nog te weinig van citymarketing. Dit zijn naar de mening van de jury dermate cruciale criteria, dat er is besloten dit jaar niet over te gaan tot het toekennen van de trofee. De gemeenten komen volgens de jury gezien hun inzet en ambitie wel in aanmerking voor een aanmoedigingsprijs.


Ton Rombouts is Citymarketing Personality of the Year

Burgemeester van ’s-Hertogenbosch Ton Rombouts is verkozen tot Citymarketing Personality of the Year. De trofee, die dit jaar voor de eerste keer wordt uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing, is een waardering voor degene die het afgelopen jaar van grote betekenis is geweest voor de citymarketing, beeldvorming en uitstraling van een stad of gemeente. De jury heeft de trofee aan Ton Rombouts toegekend vanwege zijn langdurige inzet en betekenis voor de profilering en citymarketing van ’s-Hertogenbosch. "Door zijn volhardende en creatieve bestuurskracht is het gelukt om belangrijke partijen in de stad bijeen te brengen en op tal van terreinen bij te dragen aan de marketing van zijn gemeente”, schrijft de jury. Rombouts stopt op 1 oktober als burgemeester van ’s-Hertogenbosch na een zeer succesvol Jeroen Boschjaar. Een project waar Rombouts persoonlijk aan de wieg heeft gestaan door de ambitie te hebben één keer alle schilderijen van Jeroen Bosch weer naar Den Bosch te halen. Wat toen een schier onmogelijke opgave leek omdat ’s-Hertogenbosch niets te ruilen had met andere musea in de wereld die wel schilderijen van Jeroen Bosch hadden. "Wie mensen mee wil nemen moet grote dromen, dromen”, zei Rombouts profetisch.


Jurysamenstelling

De jury van de Nationale Citymarketing Trofee is als volgt samengesteld:

  • Voorzitter Prof. dr. Alexander Rinnooy Kan, universiteitshoogleraar Economie en Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam
  • Erik Braun, universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Eric de Kluis, hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur
  • Hans Oostendorp, directeur Necker van Naem
  • Gerard Zandbergen, CEO Locatus International

Nationale Citymarketing Trofee

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) wordt georganiseerd door de Stichting Nationale Citymarketing Trofee. De trofee werd dit jaar voor de 8e keer uitgereikt aan "de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. De uitreiking vindt traditiegetrouw plaats tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. De gastgemeente van dit jaar was Emmen. Volgend jaar vindt het congres en daarmee de uitreiking van de NCT plaats in Leeuwarden op maandag 4 juni 2018.

Link: http://nationaalcongrescitymarketing.nl/2017/wp-content/uploads/2017/06/Juryrapport.pdf
Trefwoorden: stedelijk toerisme, citymarketing

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.