Geplaatst op: 26-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toverland wil fijn thuis zijn voor bijen

Toverland wil fijn thuis zijn voor bijen
Bron: Shutterstock

In attractiepark Toverland voert BTL Advies een biodiversiteitsonderzoek uit in het kader van ‘Samen voor bijen’. Toverland vindt het vergroten van de biodiversiteit in het park belangrijk en wil ook bijdragen aan een goede leefomgeving voor wilde bijen en vlinders in de gehele provincie. Uit de eerste deelresultaten blijkt dat park zeker een bijdrage levert aan natuur in de stedelijke omgeving maar er nog zeker verbeteringen mogelijk zijn.


Bijen zijn voor hun voedsel volledig afhankelijk van bloemen. Voor vlinders is het van belang dat er voldoende planten zijn die nectar produceren. De beplanting van themagebied de Magische Vallei is daarom in kaart gebracht; er komen ruim 180 verschillende plantensoorten voor. Er is tevens een drachtkalender opgesteld, waarbij van alle plantensoorten in kaart is gebracht in welke mate deze interessant zijn voor vlinders en bijen. Daarnaast zijn van maart tot en met juni de aanwezige bijen en vlinders in het gebied geïnventariseerd.


Het gaat goed, maar kan beter

De Magische Vallei wordt zeer actief door wilde bijen bezocht, al is het aantal soorten gering. Anique Willems, Landschapsecoloog bij BTL Advies vertelt: "Van de 180 soorten planten en bloemen in de Magische Vallei wordt slechts een beperkt aantal door bijen en vlinders bezocht. "Een vergroting van het aantal inheemse planten kan de soortendiversiteit verrijken, waardoor er een aantrekkelijker leefgebied ontstaat.


Wereld vol magie

"We willen onze gasten volledig onderdompelen in een wereld vol magie. Natuur, waaronder bijen en vlinders, dragen in een belangrijke mate bij aan de beleving”, aldus Ruud Moors, Senior Supervisor Groen bij Toverland.” We nemen de adviezen mee als richtlijn in de Magische Vallei en de inrichting van het nieuwe themagebied dat in de komende jaren gerealiseerd wordt.”


Vervolgonderzoek

Het onderzoek loopt nog door tot eind 2017, zodat uitspraken gedaan kunnen worden over het gehele bloeiseizoen. "Ook ontwikkelen wij samen met Toverland een educatieplan over biodiversiteit. Op deze manier gaan niet alleen de bijen en vlinders een mooie toekomst tegemoet, maar leren verschillende generaties bezoekers over het belang van bijen en vlinders voor ons allemaal”, zegt Willems.

Link: http://www.btl.nl/advies/bijensterfte-in-limburg-wordt-teruggedrongen.html
Trefwoorden: attractieparken, duurzaam toerisme,

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...