Geplaatst op: 06-06-2016
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

CELTH presenteert uitkomsten onderzoek naar bezoekersdruk in steden

CELTH presenteert uitkomsten onderzoek naar bezoekersdruk in steden
Op uitnodiging van MVO Nederland presenteerde Dr. Ko Koens van NHTV de resultaten van het CELTH-onderzoek naar het voorkomen van bezoekersdruk in steden, dat vorig jaar van start ging. Dat was op de jaarlijkse MVO Groeneveld conferentie roind het thema duurzaam toerisme, die ditmaal in de net in gebruik genomen spoorzone in Tilburg plaatsvond.

De steden Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Kopenhagen, Lissabon en München namen deel aan naar methoden om de bezoekersdruk tegen te gaan, zowel fysiek als mentaal. Want beide aspecten spelen een rol. De European Tour Operator Association neemt ook deel in deze internationale community rond dit thema.

CELTH ontwikkelt 10 strategische oplossingslijnen met 63 acties
Koens gaf aan dat het fenomeen zich inmiddels in veel steden voordoet, maar dat nimmer kennis en ervaring in het zoeken naar oplossingen bij elkaar werd gebracht. Dat is nu gebeurt met als resultaat 10 strategische oplossingslijnen en 63 voorbeelden van bijbehorende acties. "Maar niet alles is zomaar toepasbaar", meldt Ko, "want de lokale context verschilt sterk, zowel fysiek, maar ook cultureel maatschappelijk en politiek. Dat wil zeggen dat oplossingen alleen door lokale partijen geïmplementeerd kunnen worden, maar daarbij helpen de resultaten van ons onderzoek enorm". Hij verwacht dit najaar met een vervolgonderzoek in kleine steden en bij evenementen te kunnen starten.

Prima input uit creatieve sessie
Tijdens de goedbezochte workshop gingen de deelnemers aan de slag, waarbij ze zelf volledig out of de box konden gaan met oplossingsrichtingen. "Erg waardevol", aldus Ko, "natuurlijk is dat niet allemaal zo toepasbaar, maar dit soort creativiteit om een duurzame ontwikkeling en balans te realiseren in een bestemming leidt toch altijd weer tot nieuwe initiatieven."


Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, drukte, negatieve effecten

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...