Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-04-2016
Auteur: Marc Gerlings

Bungalow en kamperen populair in meivakantie

Bungalow en kamperen populair in meivakantie

Dit jaar valt de voorjaarsvakantie vroeg, daardoor ligt de start nog in april. Het is een populaire vakantie. Lekker er op uit in het voorjaar trekt 5,5 miljoen mensen naar vooral de bungalows en de kampeerplaatsen. Duidelijk is de voorkeur voor een vaste accommodatie in deze vakantie waarin het weer vaak wisselend is. Van alle provincies trekt Gelderland de meeste binnenlandse toeristen. Gesplitste cijfers van afgelopen jaar en de voorspelling voor 2016. En wie is trendmatig de grote winnaar?

Bungalowsector profiteerde, hotels verloren
Nederlanders die in eigen land meivakantie vieren, doen dat vooral op de camping of in een vakantiehuisje. In mei 2015 brachten ze daar 5,5 miljoen nachten door. In hotels waren dat er met 1,9 miljoen in die maand veel minder. Dit meldt CBS.


Verschil in overnachtingen
Hoewel de meeste campings al rond Pasen openen, gaan Nederlandse toeristen vooral vanaf mei kamperen. In mei 2015 brachten ruim een half miljoen Nederlandse toeristen samen 2,5 miljoennachten op een camping in eigen land door. In die maand waren de bungalowparken nog wat populairder: daar gingen bijna 700 duizend mensen naar toe, voor in totaal 3 miljoen overnachtingen. In hotels verbleven in mei 2015 net zoveel Nederlandse gasten als op de campings en bungalowparken bij elkaar: 1,2 miljoen. In hotels brengen ze echter in de maand mei minder nachten door, waardoor het aantal overnachtingen daar met 1,9 miljoen veel lager ligt.

Voorspelling voorjaarsvakantie in eigen land 2016
Tijdens de meivakantie worden er bijna 2 miljoen vakanties in eigen land doorgebracht. Voor een binnenlandse vakantie zijn de bungalow/zomerhuisje de meest populaire accommodaties (40%). Daarnaast wordt er ook veel gekampeerd (35%) waarbij het weer een grote(re) rol speelt, meldt NBTC Holland Marketing.

Bij goed weer zal men sneller met de toercaravan of de tent op pad gaan. De binnenlandse vakanties zijn verspreid over het hele land; de kust en ‘het groene Nederland’ zijn populaire gebieden. Naast wandelen en fietsen zijn een bezoek aan het strand en/of attractiepark, dierentuin, museum en evenement populaire activiteiten tijdens de meivakantie.

Trend: Minder kamperen meer hotelovernachtingen
Nederlandse toeristen slapen in eigen land tegenwoordig vaker in een hotel dan op een kampeerterrein. In 2015 werd 30 procent van de overnachtingen in een hotel doorgebracht, en 25 procent op de camping. Tien jaar geleden was dat nog andersom. In 2005 koos een derde van de Nederlandse toeristen in eigen land voor een overnachting op de camping en een kwart voor een hotel.
De grote winnaar, trendmatig gezien is het vakantiehuis, of de bungalow. Vakantiehuisjes zijn in trek; de bijna 26 miljoenovernachtingen waren goed voor 39 procent van het totaal. Deze categorie is ook het sterkst gegroeid in het afgelopen jaar: 1,2 miljoen meer overnachtingen dan in 2014.


Gelderland trekt de meeste binnenlandse toeristen
Gelderland is met 15 procent van de overnachtingen de populairste provincie voor binnenlandse toeristen.10 miljoen van de ruim 66 miljoennachten werden in 2015 daar doorgebracht. Vakantiegangers gaan onder andere naar de Veluwe en de Achterhoek. Ook Noord-Holland trok met ruim 9 miljoenovernachtingen veel binnenlandse toeristen, die daar vooral in hotels in en rond Amsterdam overnachtten. De bos- en heidegebieden in Noord-Brabant en Limburg zijn populair onder kampeerders en mensen die op bungalowparken verblijven. In deze provincies overnachtten ongeveer 8 miljoen Nederlanders. Groningen, Flevoland en Utrecht trekken de minste binnenlandse toeristen. Het aanbod aan overnachtingsmogelijkheden is in die provincies ook beperkt, meldt CBS.


Vroege zomervakantie
Iets meer dan de helft (55%) van de Nederlanders die op meivakantie gaan, gaan naar het buitenland, meldt NBTC Holland Marketing als voorspelling voor de voorjaarsvakantie 2016. De populairste buitenlandse bestemmingen zijn de buurlanden Frankrijk, Duitsland, België en bestemmingen aan de (westelijke) Middellandse Zee. Omdat de meivakantie nu over een langere periode wordt verspreid, is een vakantie naar het buitenland populair(der). De meivakantie wordt in dit geval vaak gezien als een ‘vroege zomervakantie’.
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...