Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-05-2015
Auteur: Jorrit Bijl
CELTH

Markt voor vaste gasten sterk in beweging

Markt voor vaste gasten sterk in beweging
CELTH voert momenteel onderzoek uit naar de wensen, behoeften en toekomstplannen van de vaste gast. Nu de eerste resultaten van het onderzoek zijn geanalyseerd, worden de contouren van de vaste gast steeds beter zichtbaar. Hieruit blijkt dat bestaande vooroordelen over onder meer de bestedingen van de vaste gast niet altijd kloppen. Ook lijken we specifieke types vaste gasten te kunnen onderscheiden. Een tussenstand van de onderzoeksresultaten.


Uit het onderzoek blijkt dat het aantal binnenlandse vaste gasten sinds 2003 met ruim 16 procent is gedaald. Vooral het aantal vaste gasten die in het bezit zijn van een stacaravan of boot loopt terug. Daarentegen groeit de groep vaste gasten met een bungalow en/ of tweede woning. Wel gaat de vaste gast minder vaak naar de vakantiewoning of boot. Al worden de periodes die men daar verblijft langer.


Overaanbod vakantiewoningen en boten

Terwijl het aantal vaste gasten langzaam terugloopt, groeit het aanbod vakantiewoningen en boten. Dit overaanbod en de achteruitlopende kwaliteit van een aantal parken en havens is voor sommige regio’s zorgwekkend. Vakantieparken en havens die in de buurt van een bosrijke omgeving en/of de kust maar vooral op korte afstand van de randstad liggen, hebben een gunstiger marktperspectief.


Rust als voornaamste reden

Uit interviews met vaste gasten en buitenlandse onderzoeken blijkt dat de afstand naar de vakantiewoning of boot een belangrijke factor is voor de keuze van de vakantiewoning. De voornaamste reden om een vakantiewoning of boot te kopen is de behoefte aan rust, ruimte en het ontvluchten van dagelijkse (sociale) verplichtingen.


Vakantiewoning als oudedagvoorziening

Ook zijn er vaste gasten die vanuit financieel oogpunt de vakantiewoning aanschaffen. Zij zien deze investering veelal als oudedagvoorziening. Niet alleen is de motivatie voor deze groep vaste gasten anders, ook het gebruik van de vakantiewoning verschilt. Deze groep vaste gasten verhuurt de vakantiewoning regelmatig en maakt er zelf veel minder vaak gebruik van. Uit interviews blijkt dat deze financiële motivatie voor botenbezitters niet aan de orde is. De groep vaste gasten die hun vakantiewoning of boot niet aan anderen verhuurt doet dit vanwege emotionele redenen.


Toekomst van de vaste gast

De toekomst is sterk afhankelijk van de levensfase waarin de vaste gast zich begeeft. Sommige zullen meer gebruik gaan maken van hun vakantiewoning of boot. Anderen geven aan dat de kinderen de vaste plek zullen overnemen. Zeil- en motorbooteigenaren overwegen een andere haven. Factoren die hun keuze beïnvloeden zijn de afstand, voorzieningen, maar ook de behoefte om gelijkgestemden te ontmoeten.


In welke mate bovenstaande bevindingen voor alle vaste gasten van toepassing zijn zal worden getoetst aan de hand van een grootschalige landelijke enquête onder de vaste gast.


Deelnemen aan het onderzoek

Nog steeds kunt u meedoen en daarmee inzicht krijgen in de toekomstplannen van uw vaste gast. Stuur een mail naar Jorrit Bijl en u ontvangt direct een mail met een link naar de online vragenlijst. De mail wordt aangeleverd in twee talen, in het Nederlands en Duits. Deze mail kunt u zelf doorsturen aan uw vaste gasten; u houdt dus zelf de controle op de communicatie met uw gasten.

Trefwoorden: celth, verblijfsrecreatie, seizoensrecreatie, vaste gasten, watersport

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...