Geplaatst op: 16-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inkomend toerisme blijft motor van de sector

Nieuwste cijfers uit Statistiek Logiesaccommodaties

Inkomend toerisme blijft motor van de sector

De eerste drie kwartalen van 2014 hebben Nederlandse logiesaccommodaties in totaal 28,3 miljoen gasten ontvangen. Dat zijn er 1,5 miljoen meer als in 2013 (+5,5%). Het aantal daarmee gemoeide overnachtingen groeide met 4,5% naar 82,5 miljoen. In totaal registreerden Nederlandse hotels, bungalowparken, campings en groepsaccommodaties 3,5 miljoen extra overnachtingen. In de eerste drie kwartalen wordt 80% van het aantal gasten geregistreerd. In het laatste kwartaal worden nog eens ruim 7 miljoen gasten verwacht.


De grootste stijging werd veroorzaakt door het inkomend toerisme. Dat groeide met 9,8% in aantallen gasten en 9,4% in aantallen overnachtingen. Ook het binnenlands toerisme ontwikkelde zich positief maar wel minder sterk. Daar groeide het aantal gasten met 2,9% en het aantal overnachtingen met 2,1%. Met een aandeel van 61% in het aantal gasten is het binnenlands toerisme nog steeds dominant maar het daalt vanwege de sterkere groei van het inkomend toerisme gestaag.


Tabel 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 2012-2014, mutatie 2013-2014







 201220132014Groei absGroei %
Gasten26.35526.84028.3121.4725,5%
  binnenland16.76816.83917.3334942,9%
  buitenland9.5869.99910.9789799,8%
Overnachtingen76.45178.96282.4893.5274,5%
  binnenland52.62053.44654.5911.1452,1%
  buitenland23.82925.51427.9002.3869,4%

Bron: CBS


Naar logiesvorm

Verdelen we de logiessector in hotels en verblijfsrecreatieve accommodaties dan zat de sterkste groei bij de hotels met +7,3% in gasten en +6,5% in overnachtingen. De verblijfsrecreatie kon een groei van 2,6% in aantallen gasten en 3,3% in aantallen overnachtingen noteren. Binnen de verblijfsrecreatie zat de sterkste groei in de bungalowsector (+4,2% in gasten en +3,4% in overnachtingen). De kampeersector kon ook een groei noteren (+0,3% in gasten en +3,0% in overnachtingen) maar die was veel bescheidener. In alle logiesvormen groeide het inkomend toerisme sterker dan het binnenlands toerisme.



Tabel 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type, 2012-2014, mutatie 2013-2014







 201220132014Groei absGroei %
Hotels16.14816.43517.6391.2047,3%
Campings3.7803.7443.754100,3%
Bungalowparken5.2195.5395.7732344,2%
Groepsaccommodaties1.2061.1211.149282,5%
Totaal26.35526.84028.3121.4725,5%

Bron: CBS


Naar provincie

Van alle provincies deed vooral Zeeland met 16% meer gasten het uitzonderlijk goed. Ook Noord Holland (+9,3%) en Zuid Holland +7,9%) scoorden prima. In de middenmoot zaten Groningen (+5,9%), Friesland (+5,5%), Overijssel (+5,4%) en Utrecht +5,1%). Zowel Drenthe (+3,6%) als Gelderland (+2,6%) mochten nog een lichte groei (+3,6%) noteren. Negatief was de ontwikkeling bij Limburg (-1,6%), Noord-Brabant (-1,2%) en Flevoland (-0,7%).


Tabel 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie



20132014Mutatie
Groningen4354635,9%
Friesland 1.3051.3765,5%
Drenthe 1.2871.3373,6%
Overijssel 1.3451.4205,4%
Flevoland 513510-0,7%
Gelderland 2.5662.6382,6%
Utrecht 9971.0465,1%
Noord-Holland 8.0408.7459,3%
Zuid-Holland 3.1953.4357,9%
Zeeland 1.6891.94516,0%
Noord-Brabant 2.7472.714-1,2%
Limburg 2.7232.679-1,6%
Bron: CBS

Naar herkomstland

Van alle herkomstlanden kwam de grootste absolute groei uit Duitsland. Logiesaccommodaties zagen maar liefst 343.000 extra Duitsers (+12,0%), gevolgd door inwoners van het Verenigd Koninkrijk (+144.000, +11,2%) en Belgen (+124.000, +9,8%). Ondanks het feit dat het binnenlands toerisme maar licht groeide (+2,9%), zat daar wel de grootste absolute groei (+494.000). Uit Azië kwamen 13,9% meer toeristen. Dat waren er 93.000 meer. Grootse relatieve groei kwam uit Australië en Oceanië (+17,6%, +23.000). Negatief was de ontwikkeling vanuit Denemarken (2,6%).



Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlandse toerisme, logiesaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...