CELTH verzorgt zes presentaties op de Vakantiebeurs
Tijdens de Vakantiebeurs organiseert reisbrancheorganisatie ANVR op woensdag 14 januari 2015 een inspirerende dag rond het thema ‘Changes in Tourism’ om zo uiteindelijk een (nog) betere plek te realiseren voor de lokale bevolking en een aantrekkelijkere vakantiebestemming voor de reizigers. Deelname aan het congres is gratis maar inschrijven is wel verplicht. Aangezien het een populaire bijeenkomst is, adviseren wij u snel in te schrijven. Lees hier alles over Changes in Tourism.
Het middagprogramma is mede door CELTH vormgegeven. Zo geven in twee workshoprondes maar liefst zes CELTH-onderzoekers een presentatie:
- The effect of ‘staying connected’ on tourists’ enjoyment - Ondrej Mitas & Rebecca Rosskothen (English)Communications such as Internet messaging and social media are increasingly prominent in tourists’ experiences. This session provides travel organizations better insights in when and how to encourage tourists to communicate with friends and family at home, and when to invite them to unplug and be present in the moment.
- Social Media: een
"Stage to Engage" voor toeristische bedrijven - Corné Dijkmans
Veel toeristische bedrijven gebruiken social media om verschillende redenen, maar vaak met het oog op reputatiemanagement. In deze sessie leert u als toeristische organisatie hoe u door online engagement met huidige en potentiële klanten de grootste reputatiewinst kunt behalen.
- Digital
natives op vakantie: zin en onzin over jeugdvakanties – Elena Cavagnaro en
Albert Postma
Op basis van een representatief onderzoek onder 400 jongeren in Nederland zal een aantal mythes rond de vakanties van Nederlandse jongeren worden doorgeprikt. Gaan jongeren vooral op vakantie om plezier te maken? Willen ze tijdens hun vakantie inderdaad voortdurend online zijn om ervaringen en foto’s te delen? En hoe staat het met hun interesse voor duurzaamheid?
- Project
CARMATOP: succesvolle samenwerking met Nederlandse reisbranche - Paul
Peeters en Eke Eijgelaar
Deze presentatie vat de ontwikkelingen en successen van het project ‘carbon management voor touroperators ’ samen. De beoogde carbon calculator voor pakketreizen is inmiddels door een flink aantal touroperators gebruikt. Onderzoek naar een carbon label voor pakketreizen is gestart en kennis over de emissies van toerisme is verdiept.
- ‘Wildernis toerisme voor
ontwikkeling’ - Arjaan Pellis en René van der Duim
Wilde dieren trekken zich niets aan van de grenzen van wereldberoemde natuurparken. Hierdoor ontstaan conflicten tussen lokale bevolking en wilde dieren. Tijdens deze presentatie belichten de sprekers een aantal innovatieve projecten in Kenia en hoe die hebben bijgedragen aan zowel natuurbehoud als verbeterde leefomstandigheden van lokale bevolkingsgroepen. Er wordt ingegaan op de werkgelegenheid en andere economische baten die door deze projecten worden gegenereerd.
- 'Op weg naar een duurzame
ontwikkeling van stedelijk toerisme’ - Ko Koens
Aan de hand van een interessante casestudy krijgt u beter inzicht in de duurzame ontwikkeling van toerisme in steden. Specifiek voor steden gaat het er enerzijds om dat toerisme bijdraagt aan de werkgelegenheid en lokale economische ontwikkelingen en anderzijds rekening houdt met lokale gemeenschappen en bescherming van cultuur en erfgoed.
In het ochtendprogramma drie keynotes. Ruud Welten, docent filosofie en lector ‘Ethics and Global Citizenship’, wil met zijn aansprekende en soms confronterende presentatie ‘Toerisme in een vloeibare samenleving’ de belangstellenden aanzetten na te denken over vervaagde grenzen tussen landen, culturen, beroepen en branches en hun rol daarin.
Een heel andere tak van sport bij het creëren van ‘betere vakantieplekken’ is: hoe ga je om met grote evenementen als het WK-voetbal 2014 in Brazilië en de Olympische Spelen 2016 in Rio de Janeiro? De Braziliaanse Helena Rey van United Nations Environmental Program neemt u mee naar het speelveld van duurzaam management bij dergelijke sportevenementen.
Tenslotte wilt u natuurlijk ook weten wat u er als reisprofessional zelf aan kunt bijdragen en welke stappen u kunt zetten op weg naar een betere vakantieplek. Nikki White, Head Destinations & Sustainability bij de Britse reisbrancheorganisatie ABTA, geeft u praktische tips en adviezen, waardoor u als ondernemend reisprofessional een nog aantrekkelijker bestemming kunt creëren binnen uw business model. Zowel de consument als de lokale bevolking zullen mede daardoor een bestemming beter ervaren.
In het ochtendprogramma is er ook nog ruimte voor de uitreiking
van de ‘Groene Veer’ en de lancering van de Carbon Calculator.