Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: Vrijetijdstudies 2014-3

De nieuwste Vrijetijdstudies is uit!

De nieuwste Vrijetijdstudies is uit!

Deze week is de derde editie van Vrijetijdstudies verschenen met drie artikelen die het brede veld van het tijdschrift mooi symboliseren. Het tijdschrift bestellen? Klik dan hier.


Cultuur een linkse hobby?

Het artikel van Adriaan van Liempt et al. gaat over de relatie tussen politieke voorkeur en voorkeur voor podiumkunsten, of populair gezegd of cultuur een linkse hobby is. Het onderzoek laat zien dat er een zeer beperkte samenhang is tussen bezoekfrequentie enerzijds, en politieke voorkeur, cultureel profiel, en inkomen anderzijds. Ze concluderen dan ook dat de podiumkunsten geen uitgesproken linkse hobby zijn. Vanuit het subsidieperspectief wordt dan ook niet een specifieke groep met een politieke voorkeur bevoordeeld. Lees meer.


Verschillen tussen dag- en avondlopers

Het artikel van Dick Ettema gaat over de invloed van de openbare ruimte op de beleving van het hardlopen. Op basis van een enquête onder 1.630 beginnende hardlopers is informatie verkregen over hun hardloopgedrag, hardlooplocaties en hun ervaring van de gebruikte routes. Uit het onderzoek blijkt dat beginnende hardlopers in twee groepen zijn in te delen die ook in hun gebruik van de omgeving verschillen: avondlopers lopen relatief vaker in hun buurt en de rest van de bebouwde kom hard, daglopers maken relatief meer gebruik van routes buiten de bebouwde kom. Het onderzoek heeft mogelijke implicaties voor beleidsmakers. Vanuit oogpunt van sportdeelname en gezondheid is het een goede zaak om aantrekkelijke omgevingen voor hardlopen te genereren. Uit dit onderzoek blijkt dat deze voor avondlopers bij voorkeur in hun eigen buurt zouden moeten liggen, omdat het hardlopen daar nu minder aantrekkelijk gevonden wordt. Het feit dat de avondlopers ongeveer de helft van de steekproef uitmaken geeft aan dat dit een relevante doelgroep is. Lees meer.


Inzicht in gebruik mobiele (GIS)-applicaties

Het artikel van Natasja Baas et al. geeft inzicht in de mogelijkheden om met behulp van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, gebruikers te informeren, assisteren of te entertainen op iedere gewenst tijdstip en elke plaats. Het onderzoek heeft geïllustreerd dat mobiele (GIS)-applicaties een bemiddelende rol hebben bij de reiservaringen van Generatie Y reizigers. GIS wordt met name een bruikbaar instrument bij het beantwoorden van ruimtelijke vragen, waarbij route, planning en het vergelijken van bestemmingen en plaatsen eenvoudiger, gebruiksvriendelijker en gemakkelijker te zoeken is. Hierin onderscheidt een mobiele GIS-applicatie zich ook van de gewone applicatie. Dankzij GIS kunnen functionele elementen beter gekoppeld worden aan de technische elementen. Een GIS-applicatie heeft de mogelijkheid en capaciteit om veel verschillende informatielagen, die verband houden met een specifieke locatie, te koppelen aan een plattegrond. Daarbij is de functionaliteit van een mobiele reisapplicatie cruciaal; het gebruik moet gemakkelijk zijn en de toegevoegde waarde moet duidelijk zijn. Lees meer.


FORUM: Geen gastvrijheid zonder inlevingsvermogen

Het FORUM gaat over ethiek, gastvrijheid en inlevingsvermogen. Drie docenten/onderzoekers uit het HBO onderwijs (Kim Meijer, Nicoline de Heus en Ko Koens) geven hierover hun visie. Volgens de schrijfster van het startstuk, Kim Meijer, bestaat er geen ethiek of gastvrijheid zonder inlevingsvermogen: zonder het vermogen je te kunnen plaatsen in de ‘schoenen’ van een ander. Het valt haar op dat de nadruk binnen gastgerichte HBO opleidingen zoals hotel-, toerisme- en facility management te veel ligt op de managementprocessen en te weinig op de gastvrije houding ten opzichte van de gast of klant – en wat dat nu precies is, gastvrijheid. Zo bezien is gastvrijheid een mooi woord maar tegelijkertijd ook een hol begrip. Lees meer.



Consumentenhouding ten aanzien van duurzaamheidskeurmerken

Naast de gebruikelijke andere rubrieken, is er in dit nummer voor het eerst een korte Studentenbijdrage. Layla Dijkstra onderzocht het consumentenbewustzijn en –houding ten opzichte van duurzaamheidskeurmerken. De gedachte achter deze nieuwe rubriek is dat studenten in het HBO en WO onderwijs veel interessante onderzoeken verrichten maar dat deze onderzoeken eigenlijk nauwelijks aandacht krijgen of breder verspreid worden. Middels het opnemen van korte, interessante samenvattingen willen we een bijdrage leveren aan een betere verspreiding van deze kennis. Als u interessant studentenonderzoek kent, horen wij dat graag! Lees meer.

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...