Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

CELTH verzorgt zes presentaties op de Vakantiebeurs

CELTH verzorgt zes presentaties op de Vakantiebeurs

Tijdens de Vakantiebeurs organiseert reisbrancheorganisatie ANVR op woensdag 14 januari 2015 een inspirerende dag rond het thema ‘Changes in Tourism’ om zo uiteindelijk een (nog) betere plek te realiseren voor de lokale bevolking en een aantrekkelijkere vakantiebestemming voor de reizigers. Deelname aan het congres is gratis maar inschrijven is wel verplicht. Aangezien het een populaire bijeenkomst is, adviseren wij u snel in te schrijven. Lees hier alles over Changes in Tourism.




Het middagprogramma is mede door CELTH vormgegeven. Zo geven in twee workshoprondes maar liefst zes CELTH-onderzoekers een presentatie:
  • The effect of ‘staying connected’ on tourists’ enjoyment - Ondrej Mitas & Rebecca Rosskothen (English)Communications such as Internet messaging and social media are increasingly prominent in tourists’ experiences. This session provides travel organizations better insights in when and how to encourage tourists to communicate with friends and family at home, and when to invite them to unplug and be present in the moment.
  • Social Media: een "Stage to Engage" voor toeristische bedrijven - Corné Dijkmans
    Veel toeristische bedrijven gebruiken social media om verschillende redenen, maar vaak met het oog op reputatiemanagement. In deze sessie leert u als toeristische organisatie hoe u door online engagement met huidige en potentiële klanten de grootste reputatiewinst kunt behalen.
  • Digital natives op vakantie: zin en onzin over jeugdvakanties – Elena Cavagnaro en Albert Postma
    Op basis van een representatief onderzoek onder 400 jongeren in Nederland zal een aantal mythes rond de vakanties van Nederlandse jongeren worden doorgeprikt. Gaan jongeren vooral op vakantie om plezier te maken? Willen ze tijdens hun vakantie inderdaad voortdurend online zijn om ervaringen en foto’s te delen? En hoe staat het met hun interesse voor duurzaamheid?
  • Project CARMATOP: succesvolle samenwerking met Nederlandse reisbranche - Paul Peeters en Eke Eijgelaar
    Deze presentatie vat de ontwikkelingen en successen van het project ‘carbon management voor touroperators ’ samen. De beoogde carbon calculator voor pakketreizen is inmiddels door een flink aantal touroperators gebruikt. Onderzoek naar een carbon label voor pakketreizen is gestart en kennis over de emissies van toerisme is verdiept.
  • ‘Wildernis toerisme voor ontwikkeling’ - Arjaan Pellis en René van der Duim
    Wilde dieren trekken zich niets aan van de grenzen van wereldberoemde natuurparken. Hierdoor ontstaan conflicten tussen lokale bevolking en wilde dieren. Tijdens deze presentatie belichten de sprekers een aantal innovatieve projecten in Kenia en hoe die hebben bijgedragen aan zowel natuurbehoud als verbeterde leefomstandigheden van lokale bevolkingsgroepen. Er wordt ingegaan op de werkgelegenheid en andere economische baten die door deze projecten worden gegenereerd.
  • 'Op weg naar een duurzame ontwikkeling van stedelijk toerisme’ - Ko Koens
    Aan de hand van een interessante casestudy krijgt u beter inzicht in de duurzame ontwikkeling van toerisme in steden. Specifiek voor steden gaat het er enerzijds om dat toerisme bijdraagt aan de werkgelegenheid en lokale economische ontwikkelingen en anderzijds rekening houdt met lokale gemeenschappen en bescherming van cultuur en erfgoed.

In het ochtendprogramma drie keynotes. Ruud Welten, docent filosofie en lector ‘Ethics and Global Citizenship’, wil met zijn aansprekende en soms confronterende presentatie ‘Toerisme in een vloeibare samenleving’ de belangstellenden aanzetten na te denken over vervaagde grenzen tussen landen, culturen, beroepen en branches en hun rol daarin.


Een heel andere tak van sport bij het creëren van ‘betere vakantieplekken’ is: hoe ga je om met grote evenementen als het WK-voetbal 2014 in Brazilië en de Olympische Spelen 2016 in Rio de Janeiro? De Braziliaanse Helena Rey van United Nations Environmental Program neemt u mee naar het speelveld van duurzaam management bij dergelijke sportevenementen.


Tenslotte wilt u natuurlijk ook weten wat u er als reisprofessional zelf aan kunt bijdragen en welke stappen u kunt zetten op weg naar een betere vakantieplek. Nikki White, Head Destinations & Sustainability bij de Britse reisbrancheorganisatie ABTA, geeft u praktische tips en adviezen, waardoor u als ondernemend reisprofessional een nog aantrekkelijker bestemming kunt creëren binnen uw business model. Zowel de consument als de lokale bevolking zullen mede daardoor een bestemming beter ervaren.


In het ochtendprogramma is er ook nog ruimte voor de uitreiking van de ‘Groene Veer’ en de lancering van de Carbon Calculator.


Link: http://www.anvr.nl/nieuws/presentaties-changes-in-tourism-dag-2015-16553/
Trefwoorden: celth, vakantiebeurs, duurzaam toerisme, anvr

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...