Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-04-2014
Auteur: Diana Korteweg Maris
CELTH

Why travel further?

Succesvolle conferentie over toerisme tussen buurlanden

Why travel further?

Op donderdag 3 april vond, als onderdeel van het Interreg-cluster Proximity, de conferentie "Why travel further?” plaats in het Ashford International Hotel in Kent (UK). Bijna 300 ondernemers en organisaties uit Engeland, Frankrijk, België en Nederland kwamen bijeen om kennis te delen over het stimuleren van toerisme tussen buurlanden.


Het cluster Proximity is erop gericht om ondernemers, beleidsmakers en vrijwilligers te inspireren en stimuleren om nog beter in te spelen op het toerisme vanuit buurlanden. Denk bijvoorbeeld aan België, Noord-Frankrijk en Zuidoost-Engeland. Het gaat dan om het delen kennis over deze herkomstmarkten: welke producten en welke communicatiemiddelen zijn het meest relevant voor deze markten? Deze kennis is opgedaan tijdens een aantal eerdere Interreg-projecten SusTRIP, CAST, GREET en Balance. De betrokken organisaties hebben nu de handen ineen geslagen in het cluster Proximity, mogelijk gemaakt door het Interreg 2 Zeeën-programma.


Kansrijke projecten

Na een welkomstwoord startte een panelgesprek met enkele betrokken partners: Visit Kent, Pas de Calais Tourisme, Westtoer en Kenniscentrum Kusttoerisme. Deze vier partners gaven een korte toelichting over de kansrijke ontwikkelingen in hun regio, gebaseerd op de ervaringen van de eerder uitgevoerde Interreg-projecten SusTRIP, CAST, GREET en Balance van wat er binnen hun regio speelt en wie de huidige bezoeker is.


Vakantiemotieven

Vervolgens gaven Visit Britain en NBTC Holland Marketing inzicht in het gedrag en de vakantiemotieven van toeristen uit buurlanden. In een interactieve vragenronde met de deelnemers bleek dat juist deze marktkennis nodig is om beter in te spelen op alle kansen. Ondernemers zouden dan ook ondersteuning willen hebben in de vorm van onderzoek en advies.


Inspiratie

Inspiratie kwam vervolgens van responsibletravel.com en TripAdvisor; gevolgd door excursies naar voorbeeldbedrijven in het Engelse graafschap Kent: de bijzondere accommodatievormen bij Leeds Castle, het duurzaam ondernemerschap van Palace Farm en het ondernemen met streekproducten bij Biddenden Vineyard.


Why travel further?

"Het blijkt dat je gasten vaak in je directe omgeving al prima kunt vermaken of doorverwijzen. Maar om over je eigen schaduw heen te stappen, moet je soms wel even weg en vooral nieuwe mensen leren kennen. En soms valt die afstand best mee!”


Link: http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/k/nl/n664/news/view/17206/14295/why-travel-further.html
Trefwoorden: vakanties, buurlanden

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...