Geplaatst op: 24-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-2

Nederlands toerisme moet het vooral van het buitenland hebben

Nieuwste CBS cijfers over toerisme in Nederland

Nederlands toerisme moet het vooral van het buitenland hebben

In 2013 hebben Nederlandse logiesaccommodaties 34,1 miljoen gasten geregistreerd, een toename van 2,2% ten opzichte van 2012. Het aantal overnachtingen steeg met 3,6% naar 96,2 miljoen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers* van het Centraal Bureau voor de Statistiek.


Toeristisch Nederland moet het vooral hebben van het inkomend toerisme. Het aantal gasten uit het buitenland steeg met 4,8%, die uit Nederland met 0,7%. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten nam met maar liefst 7,6% toe tot 31,8 miljoen. Ook het aantal overnachtingen van Nederlanders nam toe (+1,7%).


Tabel 1: Kerncijfers Nederlands toerisme, x mln


2012

2013

Mutatie

Gasten

33,4

34,1

2,2%

w.v. uit Nederland

21,2

21,3

0,7%

w.v. uit Buitenland

12,2

12,8

4,8%

Overnachtingen

93,0

96,2

3,6%

w.v. uit Nederland

63,3

64,4

1,7%

w.v. uit Buitenland

29,6

31,8

7,6%


Herkomst

Het aantal gasten uit de voor Nederland belangrijke herkomstlanden Duitsland en België groeide met respectievelijk 9,2% en 9,0% sterk. Daarbij viel de toename van het aantal gasten uit Groot-Brittannië (+1,1%) wat tegen. Opvallend is de sterke toename van het aantal gasten uit Overig Europa (+9,4%). Het aantal gasten uit Azië steeg met 9,8% sterk. Uit Amerika kwamen minder gasten (-3,2%).


Tabel 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar land van herkomst, x mln


2012

2013

Mutatie





Duitsland

3.209

3.504

9,2%

België

1.537

1.676

9,0%

Groot-Brittannië

1.662

1.680

1,1%

Frankrijk

666

680

2,1%

Zwitserland

228

233

2,2%

Italië

456

461

1,1%

Spanje

427

395

-7,5%

Denemarken

141

144

2,1%

Zweden

143

142

-0,7%

Overige landen Eurozone

459

492

7,2%

Overige Europa

815

892

9,4%

Amerika

1.381

1.337

-3,2%

Azië

797

875

9,8%

Australië en Oceanië

170

165

-2,9%

Afrika

114

121

6,1%


Bungalowparken

Van alle logiesaccommodaties konden vooral de bungalowparken terugkijken op een prima 2013. Het aantal gasten steeg met 5,2% naar 7,2 miljoen, de overnachtingen nog sterker (+7,4%). Bungalowparken kregen vooral meer gasten uit het buitenland (+15,3%).


Hotels

Hotels zagen het aantal gasten in 2013 met 2,6% toenemen naar 21,5 miljoen. Ook hier steeg het aantal gasten uit het buitenland (+3,0%) sterker dan die uit Nederland (+1,9%). Het aantal overnachtingen in hotels steeg eveneens met 2,3% naar 37,4 miljoen.


Kampeerterreinen

Nederlandse kampeerterreinen hebben een matig 2013 achter de rug. Het aantal gasten daalde met 0,8% naar 4,0 miljoen bij een kleine toename (1,1%) van het aantal overnachtingen (21,2 miljoen). Het is opvallend dat vooral Nederlanders de kampeerterreinen in de steek laten. Het aantal Nederlandse gasten daalde met 2,9% bij een toename van het aantal buitenlandse gasten van 8,0%. Toch blijft de binnenlandse markt voor de kampeersector van groot belang. Bijna 80% van de gasten komt uit Nederland.


Groepsaccommodaties

Het slechtst ging het met de groepsaccommodaties. Zij zagen het aantal gasten met 6,8% dalen naar 1,4 miljoen. Het aantal overnachtingen daalde met 2,9% iets minder scherp.


Tabel 3: Gasten en overnachtingen naar logiesaccommodaties, x mln


2012

2013

Mutatie

Gasten




Hotels

21,0

21,5

+2,4%

Kampeerterreinen

4,0

4,0

-0,8%

Bungalowparken

6,9

7,2

+5,2%

Groepsaccommodaties

1,5

1,4

-6,8%

Overnachtingen




Hotels

36,5

37,4

+2,3%

Kampeerterreinen

20,9

21,2

+1,1%

Bungalowparken

31,5

33,9

+7,4%

Groepsaccommodaties

3,9

3,8

-2,9%


Provincies

Van alle Nederlandse provincies kan vooral Zeeland terugkijken op een goed 2013. Het aantal gasten steeg met 7,4% naar 2,0 miljoen. Met een plus van 11,1% steeg het aantal overnachtingen in deze provincie nog sterker. Bungalowparken kregen een kwart meer gasten. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de uitbreiding van het aanbod in de provincie. Andere sterke groeiers in aantallen gasten waren Noord-Holland (+6,2%), Zuid-Holland (+5,4%) en Flevoland (+14,9%). Noord- en Zuid-Holland moeten het traditioneel vooral hebben van de groei van het aantal gasten in hotels (+6,6% en +7,3%). Minder ging het met Groningen (-8,2%), Drenthe (-4,8%), Gelderland (-5,1%) Overijssel (-3,0%) en Noord-Brabant (-1,4%). In Gelderland hebben vooral hotels een slecht jaar (-10,3%) achter de rug. Het aantal gasten in de verblijfsrecreatie stabiliseerde in deze provincie (+0,6%). Middenmoters waren Friesland (+1,7%), Utrecht (+3,9%) en Limburg (+0,8%). In Utrecht was de toename van het aantal gasten in de verblijfsrecreatie (+21,9%) opvallend.


Tabel 4: Gasten naar provincie, x 1.000


2012

2013

Mutatie

Groningen

600

551

-8,2%

Friesland

1.531

1.557

1,7%

Drenthe

1.716

1.634

-4,8%

Overijssel

1.719

1.667

-3,0%

Flevoland

562

646

14,9%

Gelderland

3.424

3.249

-5,1%

Utrecht

1.246

1.295

3,9%

Noord-Holland

9.800

10.405

6,2%

Zuid-Holland

3.862

4.071

5,4%

Zeeland

1.885

2.024

7,4%

Noord-Brabant

3.503

3.455

-1,4%

Limburg

3.506

3.535

0,8%



* Dit artikel is eerder als nieuwsbericht op de Kennisbank gepubliceerd. Inmiddels heeft het CBS de cijfers geactualiseerd. In dit artikel zijn de nieuwste cijfers verwerkt.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, binnenlands toerisme, hotels, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...