Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-2

Nederlands toerisme moet het vooral van het buitenland hebben

Nieuwste CBS cijfers over toerisme in Nederland

Nederlands toerisme moet het vooral van het buitenland hebben

In 2013 hebben Nederlandse logiesaccommodaties 34,1 miljoen gasten geregistreerd, een toename van 2,2% ten opzichte van 2012. Het aantal overnachtingen steeg met 3,6% naar 96,2 miljoen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers* van het Centraal Bureau voor de Statistiek.


Toeristisch Nederland moet het vooral hebben van het inkomend toerisme. Het aantal gasten uit het buitenland steeg met 4,8%, die uit Nederland met 0,7%. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten nam met maar liefst 7,6% toe tot 31,8 miljoen. Ook het aantal overnachtingen van Nederlanders nam toe (+1,7%).


Tabel 1: Kerncijfers Nederlands toerisme, x mln


2012

2013

Mutatie

Gasten

33,4

34,1

2,2%

w.v. uit Nederland

21,2

21,3

0,7%

w.v. uit Buitenland

12,2

12,8

4,8%

Overnachtingen

93,0

96,2

3,6%

w.v. uit Nederland

63,3

64,4

1,7%

w.v. uit Buitenland

29,6

31,8

7,6%


Herkomst

Het aantal gasten uit de voor Nederland belangrijke herkomstlanden Duitsland en België groeide met respectievelijk 9,2% en 9,0% sterk. Daarbij viel de toename van het aantal gasten uit Groot-Brittannië (+1,1%) wat tegen. Opvallend is de sterke toename van het aantal gasten uit Overig Europa (+9,4%). Het aantal gasten uit Azië steeg met 9,8% sterk. Uit Amerika kwamen minder gasten (-3,2%).


Tabel 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar land van herkomst, x mln


2012

2013

Mutatie





Duitsland

3.209

3.504

9,2%

België

1.537

1.676

9,0%

Groot-Brittannië

1.662

1.680

1,1%

Frankrijk

666

680

2,1%

Zwitserland

228

233

2,2%

Italië

456

461

1,1%

Spanje

427

395

-7,5%

Denemarken

141

144

2,1%

Zweden

143

142

-0,7%

Overige landen Eurozone

459

492

7,2%

Overige Europa

815

892

9,4%

Amerika

1.381

1.337

-3,2%

Azië

797

875

9,8%

Australië en Oceanië

170

165

-2,9%

Afrika

114

121

6,1%


Bungalowparken

Van alle logiesaccommodaties konden vooral de bungalowparken terugkijken op een prima 2013. Het aantal gasten steeg met 5,2% naar 7,2 miljoen, de overnachtingen nog sterker (+7,4%). Bungalowparken kregen vooral meer gasten uit het buitenland (+15,3%).


Hotels

Hotels zagen het aantal gasten in 2013 met 2,6% toenemen naar 21,5 miljoen. Ook hier steeg het aantal gasten uit het buitenland (+3,0%) sterker dan die uit Nederland (+1,9%). Het aantal overnachtingen in hotels steeg eveneens met 2,3% naar 37,4 miljoen.


Kampeerterreinen

Nederlandse kampeerterreinen hebben een matig 2013 achter de rug. Het aantal gasten daalde met 0,8% naar 4,0 miljoen bij een kleine toename (1,1%) van het aantal overnachtingen (21,2 miljoen). Het is opvallend dat vooral Nederlanders de kampeerterreinen in de steek laten. Het aantal Nederlandse gasten daalde met 2,9% bij een toename van het aantal buitenlandse gasten van 8,0%. Toch blijft de binnenlandse markt voor de kampeersector van groot belang. Bijna 80% van de gasten komt uit Nederland.


Groepsaccommodaties

Het slechtst ging het met de groepsaccommodaties. Zij zagen het aantal gasten met 6,8% dalen naar 1,4 miljoen. Het aantal overnachtingen daalde met 2,9% iets minder scherp.


Tabel 3: Gasten en overnachtingen naar logiesaccommodaties, x mln


2012

2013

Mutatie

Gasten




Hotels

21,0

21,5

+2,4%

Kampeerterreinen

4,0

4,0

-0,8%

Bungalowparken

6,9

7,2

+5,2%

Groepsaccommodaties

1,5

1,4

-6,8%

Overnachtingen




Hotels

36,5

37,4

+2,3%

Kampeerterreinen

20,9

21,2

+1,1%

Bungalowparken

31,5

33,9

+7,4%

Groepsaccommodaties

3,9

3,8

-2,9%


Provincies

Van alle Nederlandse provincies kan vooral Zeeland terugkijken op een goed 2013. Het aantal gasten steeg met 7,4% naar 2,0 miljoen. Met een plus van 11,1% steeg het aantal overnachtingen in deze provincie nog sterker. Bungalowparken kregen een kwart meer gasten. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de uitbreiding van het aanbod in de provincie. Andere sterke groeiers in aantallen gasten waren Noord-Holland (+6,2%), Zuid-Holland (+5,4%) en Flevoland (+14,9%). Noord- en Zuid-Holland moeten het traditioneel vooral hebben van de groei van het aantal gasten in hotels (+6,6% en +7,3%). Minder ging het met Groningen (-8,2%), Drenthe (-4,8%), Gelderland (-5,1%) Overijssel (-3,0%) en Noord-Brabant (-1,4%). In Gelderland hebben vooral hotels een slecht jaar (-10,3%) achter de rug. Het aantal gasten in de verblijfsrecreatie stabiliseerde in deze provincie (+0,6%). Middenmoters waren Friesland (+1,7%), Utrecht (+3,9%) en Limburg (+0,8%). In Utrecht was de toename van het aantal gasten in de verblijfsrecreatie (+21,9%) opvallend.


Tabel 4: Gasten naar provincie, x 1.000


2012

2013

Mutatie

Groningen

600

551

-8,2%

Friesland

1.531

1.557

1,7%

Drenthe

1.716

1.634

-4,8%

Overijssel

1.719

1.667

-3,0%

Flevoland

562

646

14,9%

Gelderland

3.424

3.249

-5,1%

Utrecht

1.246

1.295

3,9%

Noord-Holland

9.800

10.405

6,2%

Zuid-Holland

3.862

4.071

5,4%

Zeeland

1.885

2.024

7,4%

Noord-Brabant

3.503

3.455

-1,4%

Limburg

3.506

3.535

0,8%



* Dit artikel is eerder als nieuwsbericht op de Kennisbank gepubliceerd. Inmiddels heeft het CBS de cijfers geactualiseerd. In dit artikel zijn de nieuwste cijfers verwerkt.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, binnenlands toerisme, hotels, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.