Geplaatst op: 16-12-2013
Auteur: Kim de Bruijn
NRIT Media

Minder omzet voor winkeliers in 2014

Minder omzet voor winkeliers in 2014
Een verdere terugval in koopkracht van consumenten lijkt zich niet meer voor te doen, maar groei van uitgaven is ook niet aan de orde. Economen van ING rekenen op een omzetkrimp voor de retail van 0,2 procent, nadat de sector in 2012 en 2013 al een terugval in de verkopen van respectievelijk 1,9 en 1,7 procent registreerde. Dat blijkt uit een sectorrapport van ING.

Bezuinigen
Bij onder meer kleding- en schoenenwinkels, elektronicazaken en verkopers van wooninrichting zal de omzet in 2014 minder dalen dan in 2013, maar van herstel is nog geen sprake. Meer dan de helft van de Nederlanders bezuinigt inmiddels op de dagelijkse boodschappen. Desondanks behalen volgens ING supermarkten nog wel een kleine omzetgroei (2 procent), maar deze is alleen gebaseerd op prijsstijgingen. De verkoopvolumes lopen terug. Winkels in consumentenelektronica hebben naast met consumentenbezuinigingen ook te maken met een gebrek aan innovatieve producten, constateert ING. ''Smartphones en tablets zijn inmiddels ingeburgerd en 3D-televisie heeft niet gebracht wat de branche ervan verwachtte.''

Lichtpuntjes
Voor 2014 zijn er ook enkele lichtpuntjes te benoemen. Zo zullen de consumentenbestedingen iets worden gestimuleerd door de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Ook zijn de vooruitzichten van de horeca weer wat beter (volumeherstel 0,5 procent), mede door een toename van het aantal toeristen. Vooral hotels profiteren daarvan. Ook bij restaurants voorziet ING een lichte groei, maar de bestedingen per klant staan nog steeds onder druk. Café's worden in 2014 wel geraakt door een daling in de verkopen. De accijnsverhoging en leeftijdsgrensverhoging voor alcoholverkoop helpen niet mee. Op de woningmarkt beginnen consumenten geleidelijk aan iets minder somber te worden. 
Topics:Retail
Trefwoorden: retail ING omzet sectorrapport prognose winkels

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...