Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-12-2013
Auteur: Kim de Bruijn
NRIT Media

Minder omzet voor winkeliers in 2014

Minder omzet voor winkeliers in 2014
Een verdere terugval in koopkracht van consumenten lijkt zich niet meer voor te doen, maar groei van uitgaven is ook niet aan de orde. Economen van ING rekenen op een omzetkrimp voor de retail van 0,2 procent, nadat de sector in 2012 en 2013 al een terugval in de verkopen van respectievelijk 1,9 en 1,7 procent registreerde. Dat blijkt uit een sectorrapport van ING.

Bezuinigen
Bij onder meer kleding- en schoenenwinkels, elektronicazaken en verkopers van wooninrichting zal de omzet in 2014 minder dalen dan in 2013, maar van herstel is nog geen sprake. Meer dan de helft van de Nederlanders bezuinigt inmiddels op de dagelijkse boodschappen. Desondanks behalen volgens ING supermarkten nog wel een kleine omzetgroei (2 procent), maar deze is alleen gebaseerd op prijsstijgingen. De verkoopvolumes lopen terug. Winkels in consumentenelektronica hebben naast met consumentenbezuinigingen ook te maken met een gebrek aan innovatieve producten, constateert ING. ''Smartphones en tablets zijn inmiddels ingeburgerd en 3D-televisie heeft niet gebracht wat de branche ervan verwachtte.''

Lichtpuntjes
Voor 2014 zijn er ook enkele lichtpuntjes te benoemen. Zo zullen de consumentenbestedingen iets worden gestimuleerd door de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Ook zijn de vooruitzichten van de horeca weer wat beter (volumeherstel 0,5 procent), mede door een toename van het aantal toeristen. Vooral hotels profiteren daarvan. Ook bij restaurants voorziet ING een lichte groei, maar de bestedingen per klant staan nog steeds onder druk. Café's worden in 2014 wel geraakt door een daling in de verkopen. De accijnsverhoging en leeftijdsgrensverhoging voor alcoholverkoop helpen niet mee. Op de woningmarkt beginnen consumenten geleidelijk aan iets minder somber te worden. 
Topics:Retail
Trefwoorden: retail ING omzet sectorrapport prognose winkels

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...