Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Walt Disney ziet winst groeien door inkomsten pretparken

Walt Disney ziet winst groeien door inkomsten pretparken

In het vierde kwartaal van gebroken boekjaar 2012/2013 heeft Walt Disney meer winst geboekt. Dit komt door de hogere inkomsten uit de pretparken en door de merchandising rond films. Ook de winst over het gehele fiscale jaar 2012/2013 steeg. Dit heeft het entertainmentconcern donderdag 7 november verkondigd.


Over fiscaal jaar 2012/2013 omzet van 45 miljard dollar
De omzet steeg in het kwartaal met 7 procent tot een hoogte van 11,6 miljard dollar. De nettowinst groeide tot 1,4 miljard dollar wat neerkomt op een stijging van 12 procent en 0,77 dollarcent per aandeel. Financiële analisten rekenden op een winst van 0,76 dollar per aandeel en een omzet van 11,4 miljard dollar voor het kwartaal. Over het gehele fiscale jaar, van 29 september 2012 tot 28 september 2013, heeft Walt Disney een omzet behaald van 45 miljard dollar. Ten opzichte van het voorgaande jaar is dit een stijging van 7 procent. De nettowinst over dit fiscale jaar bedraagt 6,1 miljard dollar, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2012.


Omzet uit verschillende onderdelen concern
Deze omzet die is gedraaid komt uit verschillende onderdelen van het mediaconcern. Zo bracht het media netwerk van Disney 20,4 miljard dollar op, een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De parken en resorts zorgden voor een omzet van 14,1 miljard dollar, een stijging van 9 procent. De inkomsten uit de studio entertainment producten (films, series, video-on-demand-abonnementen en andere home entertainment producten) stegen met 3 procent naar 6 miljard dollar. Merchandising bracht met een stijging van 9 procent 3,5 miljard dollar in het laatje. De omzet uit interactieve producten, zoals video-games, steeg met 26 procent naar 1,1 miljard dollar.


Meer uitgaves door gasten en hogere bezettingsgraden hotels
De meeste omzet werd gehaald uit het media netwerk van Disney. Op een tweede positie staan de inkomsten uit de parken en resorts. De groei van de omzet is toe te schrijven aan de hogere omzet uit de Disney Vacation Club en het Hong Kong Disneyland resort. In deze parken stegen de uitgaves van de gasten en de bezettingsgraden van de hotelkamers. Een daling van de inkomsten uit Disneyland Parijs, en de hoger uitgevallen kosten voor de opening van Shanghay Disney Resort haalde de totale omzet naar beneden.


Stijging toegangsprijzen en prijzen hotelovernachtingen
De hogere inkomsten uit de parken en resorts zijn te danken aan meer uitgaven door gasten en de hogere bezettingsgraden van de hotelkamers. Deze gasten besteedde meer aan voedsel, drank en merchandising. Daarnaast stegen de gemiddelde toegangsprijzen en ook de prijzen voor een hotelovernachting. Deze prijzen stegen vanwege de investeringen in een nieuw aanbod voor de gasten, maar ook door de stijgende arbeidskosten en andere kosten inflaties.


Uitbreiding resorts
Het aanbod voor gasten werd uitgebreid met ‘MyMagic+’. Daarnaast werden Disney California Adventure en the Magic Kingdom bij het Walt Disney World Resort en het Disney’s Art of Animation resort uitgebreid. Doordat ‘The Villa’s' bij Disney’s Grand Floridian Resort & Spa werden verkocht (vakantiehuisjes met een hogere marge) stegen de kosten bij Disney Vakantie Club. In het Hong Kong Disneyland Resort werden meer inkomsten geboekt doordat de gasten meer geld uitgaven maar ook door hogere bezoekersaantallen. Ook hier stegen de kosten door de uitbreiding van het resort, de stijgende personeelskosten en andere kosten inflaties.


In Disneyland Parijs kosten hoger dan inkomsten
In Disneyland Parijs wogen de hogere uitgaven door gasten niet op tegen de lagere bezoekersaantallen, de lagere bezetting van de hotelkamers, de personeelskosten en andere kosten inflaties. De hogere uitgaven van gasten bij het internationale resort kwam door de gemiddeld hogere ticketprijzen, de opening van ‘the World of Disney’ winkel in juli 2012 in Disneyland Parijs en de toename van de gemiddelde hotelkamperprijzen.


Disney gaat series produceren voor Netflix
Naast de financiële resultaten onthulde Disney ook 4 tv-series voor Netflix te gaan produceren, gebaseerd op de Marvel Comics strips. De Disneyfilm ‘Iron Man 3’ zorgt voor de meeste opbrengsten, namelijk ruim 1,2 miljard dollar.


Trefwoorden: omzet, winst, Walt Disney, aandelen, financieel

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...