Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

In 2025 bijna 16 miljoen buitenlandse toeristen in Nederland

In 2025 bijna 16 miljoen buitenlandse toeristen in Nederland
Jos Vranken (NBTC) biedt minister Kamp van Economische Zaken het toekomstperspectief 'Destinatie Holland 2025' aan

In 2025 bezoeken naar verwachting bijna 16 miljoen buitenlandse verblijfstoeristen Nederland. Dat is een groei van zo’n 30% ten opzichte van de 12,2 miljoen toeristen die in 2012 ons land aandeden. Dit komt neer op een gemiddelde groei van zo’n 2% per jaar. Dit blijkt uit het toekomstperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ dat op 31 oktober door NBTC Holland Marketing werd gepresenteerd in het World Forum in Den Haag.


Aantal buitenlandse toeristen in Nederland groeit
Het aantal buitenlandse toeristen aan Nederland is, op een aantal dips na, de afgelopen decennia gegroeid. Voor de komende jaren verwacht NBTC verdere groei; tot 2018 een gemiddelde groei van 2,4% per jaar, daarna vlakt de groei af naar gemiddeld 1,6% per jaar tot 2025.


Groei vanuit BRIC-landen, babyboomers en social travelling
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De verwachte groei kan voor een belangrijk deel worden verklaard door de relatief hoge groei vanuit de opkomende reismarkten (BRIC-landen). Deze landen kenmerken zich door aanhoudende economische groei, waardoor internationaal reizen voor een steeds grotere groep inwoners mogelijk wordt. Voor de meer ontwikkelde reismarkten (Europa) geldt dat de komende jaren de welvarende babyboomers een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van het internationaal toerisme. Een groeiende groep actieve senioren die tijd en geld hebben om te reizen zal ons land bezoeken. Daarnaast biedt de verdere groei en ontwikkeling van social travelling kansen. Ook dit is een groeiende groep individuele reizigers die eerder geneigd is om van gebaande paden af te gaan en daarmee op internationaal onontdekte plekken van ons land terecht komt.”


China nieuwkomer top-5 herkomstlanden bezoekers
Het geschetste perspectief zorgt voor een aantal verschuivingen in de top vijf van landen waar de meeste bezoekers vandaan komen. Duitsland blijft met ruim 3,5 miljoen bezoekers in 2025 op nummer één staan. België en het Verenigd Koninkrijk wisselen van plek: België stijgt naar de tweede plaats met ruim 2,2 miljoen bezoekers. Het Verenigd Koninkrijk komt met 2 miljoen bezoekers op de derde plek. De Verenigde Staten blijven op de vierde plek met ruim 1,3 miljoen bezoekers. China is de grootste stijger van plaats negen naar vijf. De top-10 van de grootste herkomstlanden is als bijlage toegevoegd.


Inkomend toerisme levert belangrijke bijdrage aan gewenste banengroei Nederland
"We verwachten ruim 800.000 Chinezen in 2025, een verviervoudiging van het huidige aantal. Mede gezien het grotere aandeel bezoekers van buiten Europa, stijgen de bestedingen zelfs harder dan de bezoekersaantallen. Intercontinentale bezoekers besteden over het algemeen meer dan gemiddeld tijdens hun bezoek in Nederland. De totale bestedingen stijgen naar zo’n € 12,4 miljard in 2025 ten opzichte van € 7,3 miljard in 2012. Als gevolg daarvan zal ook de werkgelegenheid groeien. In 2012 zorgde het inkomend toerisme voor zo’n 60.000 banen, in 2025 zijn dat er in potentie 80.000. Het inkomend toerisme levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de gewenste banengroei in Nederland,” meldt Vranken.


Samenwerking essentieel voor verzilveren kansen
Ondanks het geschetste perspectief van 16 miljoen buitenlandse bezoekers in 2025 benadrukt NBTC dat de realisatie daarvan sterk afhankelijk is van een aantal voorwaarden. 

Vranken: "Het is mooi om te zien dat de groei die de sector tot nu toe heeft weten te realiseren, ook de komende jaren mogelijk geacht wordt. Echter, deze groei is niet vanzelfsprekend. De concurrentie is groot en groeiende en doet het op een aantal terreinen zelfs beter. Zo liggen er de nodige uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid, bereikbaarheid, beleving, bekendheid en betaalbaarheid van de bestemming ‘Holland’. Toerisme is een aaneenschakeling van belevingen en ervaringen. Het is essentieel dat betrokken partijen samenwerken want alleen dan kunnen we de kansen daadwerkelijk verzilveren.”


Toekomstperspectief vormt basis toekomstige markbewerking
NBTC gebruikt het toekomstsperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ als basis voor de toekomstige internationale marktbewerking en zal daarbij de verbinding maken met en tussen andere belangrijke spelers. Een van de toekomstige speerpunten is de spreiding van bezoekers in tijd en ruimte. Vranken: "Bij de geschetste groei neemt de noodzaak toe om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten en bottlenecks te voorkomen. Bijvoorbeeld door gasten te verleiden (ook) op andere momenten naar Nederland te reizen en/of andere plekken te bezoeken.”

Link: http://magazine2025.nbtc.nl/nl/magazine/5982/736026/cover.html
Trefwoorden: onderzoek, toekomst, perspectief, groei, toerisme, nbtc, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...